کینوآ دانه ای خوراکی که باید بشناسیم
 کینو - آ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. نحوه ی طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.كينوا پخته شامل ٧١/٦ در صد آب، ٢١/٣ درصد كربوهيدرات، ٤/٤ درصد پروتئين و ١/٩٢ درصد چربي است. يك فنجان از آن كه معادل ١٨٥ گرم است، ٢٢٢ كيلوكالري دارد. ٢١ درصد از كينوا پخته را كربوهيدرات تشكيل مي دهد كه ٨٣ درصد اين كربوهيدرات نشاسته است و باقيمانده ي اعظم آن را فيبر تشكيل مي دهد و مقدار بسيار كمي از آن حدود ٤ درصد آن را قندهايي نظير مالتوز، گالاكتوز و ريبوز تشكيل مي دهد.
اين ماده ي غذايي با شاخص گلايسميك ٥٣ در دسته ي مواد غذايي با شاخص گلايسمي نسبتا پايين طبقه بندي مي شود بدين معني كه بعد از مصرف، باعث افزايش ناگهاني قند خون نمي گردد بنابراين مي تواند يك انتخاب خوب براي بيماران ديابتي باشد. البته ميزان مصرف آن در بيماران ديابتي مانند ساير كربوهيدرات ها بايد زير نظر متخصص تغذيه بررسي گردد.
كينوا با ميزان فيبر حدود ٢/٨ درصد، در مقايسه با برنج قهوه اي كه ١/٨ درصد و ذرت كه ٢/٤ درصد آن فيبر است، منبع خوبي از فيبر به شمار مي آيد.١٠ درصد وزن خشك كينوا پخته را فيبر تشكيل مي دهد، ٨٠ تا ٩٠ درصد آن فيبرهاي نامحلول نظير سلولز است كه مصرف اين نوع از فيبر، در ارتباط با كاهش خطر بيماري ديابت است.
مقداري از اين فيبرهاي نامحلول مي توانند در دستگاه گوارش تخمير شوند و باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش را تغذيه كنند بنابراين مي توانند سلامت عمومي را ارتقا دهند. هم چنين كينوا حاوي مقداري نشاسته ي مقاوم هم هست كه سبب تغذيه ي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش مي شود، تشكيل اسيدهاي چرب كوتاه زنجيره را افزايش مي دهد و در نهايت مي تواند خطر ابتلا به بيماري ها را كم كند.
كينوا در مقايسه با غلاتی نظير برنج و ذرت و جو مقدار پروتئين بالاتري دارد و به عنوان يك منبع پروتئين كامل به شمار مي آيد بدين معني كه اسيدهاي آمينه ي ضروري بدن را تامين مي نمايد. به خصوص اسيد آمينه ي ليزين را به مقدار فراواني دارد كه معمولا در منابع گياهي كمي وجود دارد، هم چنين محتواي متيونين و هيستيدين بالايي دارد و مطرح مي شود كه كيفيت پروتئين آن با كازئين قابل مقايسه است. كينوا فاقد گلوتن است بنابراين براي افراد مبتلا به سلياك و افراديكه به گلوتن حساسيت دارند و بايد از رژيم بدون گلوتن پيروي نمايند، انتخاب مناسبي است.
اين ماده ي غذايي مفيد منبع خوبي از آنتي اكسيدان ها و مينرال هاست و نسبت به ساير غلات مقادير بيشتري از منگنز، آهن، منيزيم، فولات و روي را تامين مي نمايد. از آنجاييكه افراد مبتلا به ديابت نوع دو در استفاده ي موثر از انسولين كارايي كاملي ندارند، قند خونشان بالاست. ديده شده است
مصرف كربوهيدرات هاي تصفيه شده در ارتباط با خطر ابتلا به ديابت نوع دو و بيماري هاي قلبي مي باشد، و مصرف دانه های کامل نظير كينوا خطر ابتلا به اين بيماري ها را كم مي كند. تعدادي از مطالعات بيان مي كنند افزودن كينوا به رژيم غذايي به كاهش گلوكز خون، كاهش كلسترول و كاهش تري گليسريد كمك مي نمايد.
به علاوه كينوا به دليل محتواي پروتئين و فيبر بالا نسبت به برنج و ذرت به عنوان يك ماده ي غذايي مناسب براي كاهش وزن به شمار مي آيد.  لازم به ذكر است كينوا حاوی اگزالات است و در افراديكه سابقه ي تشكيل سنگ هاي اگزالاتي دارند نبايد بيش از حد مصرف شود.   
 
نام نویسندهترجمه و گردآوری، فاطمه احمدیان، كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني
کلمه های کلیدیدانه‌های خوراکی‌, بيماران ديابتي, کینوآ ,دستگاه گوارش,سلياك
تاریخ ثبت1397/09/08


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com