آرژنین-آنچه باید بدانید(1)
آرژنین نوعی اسیدآمینه است که در غذاهایی مثل لبنیات، ماهی، مرغ و سایر گوشت‌ها یافت می شود.  برخی از مطالعات نشان داده اند که آرژنین فوایدی از قبیل تسکین درد قفسه‌ی سینه، بهبود اختلال نعوظ و کاهش فشار خون دارد. بدن انسان آرژنین را تولید می‌کند و کودکان برای رشد و نمو به آن نیاز دارند. کمبود آن نادر بوده و بیشتر بزرگسالان آرژنین مورد نیاز خود را از غذا به دست می‌آورند.

گوشت‌های مختلف، محصولات لبنی و دانه‌ها و مغزها حاوی آرژنین هستند. اضافه کردن برخی از این غذاها یا همه‌ی آن‌ها به رژیم غذایی می‌تواند به افزایش آرژنین دریافتی کمک ‌کند.


غذاهای غنی از آرژنین عبارتند از:

مغزها و دانه‌ها
دانه‌ی کدو تنبل یکی از منابع غنی آمینواسیدها است. با مصرف یک فنجان دانه‌ی خشک کدو تنبل ۶.۹۰۵ گرم آرژنین تأمین می‌گردد. همچنین دانه‌های هندوانه نیز منبع خوبی برای آرژنین محسوب می‌شود و هر فنجان از آن ۵.۲۸۹ گرم آرژنین را شامل می‌شود.
دانه‌ی کنجد  نیز منبعی خوبی برای آرژنین می‌‌باشد و هر فنجان از آن ۴.۸۷۵ گرم آرژنین را تأمین می‌کند.
انواع مختلف آجیل‌های دارای آرژنین عبارتند از:
هر فنجان گردوی خشک ۴.۵۲۲ گرم ، هر فنجان بادام‌ ۳.۵۲۵ گرم و هر فنجان دانه کاج ۳.۲۵۸ گرم آرژنین داراست.

محصولات گوشتی
گوشت به دلیل اینکه حاوی تمام آمینواسیدهای موردنیاز بدن مثل آرژنین می‌باشد، یک منبع کامل از پروتئین است. برخی از منابع خوب آرژنین گوشت‌های سفید مخصوصاً گوشت بوقلمون می‌باشد.
فراورده های گوشتی زیر میزان بالایی از آرژنین را تأمین می‌کند:
سینه‌ی بوقلمون حاوی ۱۶.۲۰۷ گرم آرژنین، هر فنجان مرغ حاوی ۲.۷۹۰ آرژنین ( این گوشت غنی از پروتئین است و چربی کمی دارد)، و هر نیم کیلوگرم از گوشت گاو پخته شده ۴.۱۳۱ گرم آرژنین دارد. علاوه بر این گوشت گاو غنی از پروتئین بوده اما از طرفی چربی بیشتری نسبت با سایر منابع پروتئین دارد.
 
 
حبوبات
خانواده حبوبات شامل نخود، لوبیا و ... می‌باشد که منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی هستند. حبوبات زیر حاوی مقدار زیادی آرژنین و سایر آمینواسیدها می‌باشند:
سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است و منبع خوبی از آرژنین می باشد. یک فنجان سویا حاوی ۵.۸۶۵ گرم آمینواسید بوده که این دانه را به یک جایگزینی مناسب برای گوشت تبدیل می‌کند
بادام زمینی خام شامل ۴.۵۶۷ گرم آرژنین در هر فنجان می‌باشد. بادام زمینی منبع خوبی از چربی های غیر اشباع و پروتئین های گیاهی می‌‌باشد
نخود حاوی ۳.۸۷۸ در هر فنجان می‌باشد. نخود منبع خوبی برای چربی‌های سالم و پروتئین ها است

جلبک دریایی
جلبک دریایی یک غذای سالم متداول است که میزان بالایی آرژنین تأمین می‌کند. یک فنجان جلبک دریایی خشک شده حاوی ۴.۶۴۵ گرم آمینواسید است
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیآرژنین،اسیدآمینه،لبنیات،حبوبات
تاریخ ثبت1397/07/29


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com