آشنایی با خواص ژلاتین (2)
فواید ژلاتین

۱. بهبود سلامت پوست
کلاژن ماده ای است که ظاهر سالم و جوانی به پوست می دهد. با افزایش سن، به طور طبیعی کلاژن پوست کاهش می باید، که سبب شل شدن و چین و چروک پوست می شود. . از آنجا که ژلاتین یک منبع عالی کلاژن است ، می تواند یک روش طبیعی برای بهبود ظاهر پوست باشد.

۲. تأمین پروتئین
یکی از مزایای ژلاتین این است که تقریبا دارای ۲ گرم پروتئین در هر نصف فنجان است. پروتئین یک درشت مغذی است که یعنی بدن نیاز به مقدار زیادی از آن دارد.برخی از منابع حیوانی پروتئین، حاوی مقادیر قابل توجهی چربی ناسالم هستند، اما ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.

۳. کمک به عملکرد گوارش
به عنوان مثال، گلایسین موجود در ژلاتین می تواند یک پوشش مخاطی سالم را در معده باعث شود و همچنین باعث ترشح شیره معده می شود که به هضم مناسب کمک میکند. بدون آنزیم های گوارشی کافی، مشکلات دستگاه گوارش مانند رفلاکس اسید می تواند ایجاد شود.همچنین، ژلاتین به آب متصل می شود و می تواند سبب تسهیل حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش شود
.

۴. کاهش درد مفاصل
کلاژن موجود در ژلاتین می تواند درد مفصلی همراه با التهاب را کاهش دهد.

۵. کمک به کنترل قند خون
اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است ، اما یک مطالعه بالینی نشان داده است که گلایسین، که یکی از فراوان ترین اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین است، می تواند سبب کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

۶. حفظ سلامتی استخوان‌ها
امینواسید لیزین، که در ژلاتین بصورت فراوان یافت می شود، باعث تقویت استخوان ها می شود. هم چنین به جذب کلسیم که برای استحکام استخوان ها لازم است نیز کمک می کند.از آنجا که بدن نمی تواند لیزین تولید کند، لازم است که مقدار کافی از طریق رژیم غذایی دریافت شود. افزودن ژلاتین به رژیم غذایی یک راه سالم برای مصرف لیزین است.

۷. بهبود کیفیت خواب
ژلاتین با دارا بودن مقادیر فراوان گلایسین ، میتواند کیفیت خواب برخی افراد را بهبود بخشد. تنها چند قاشق غذاخوری از ژلاتین می تواند حدود ۳ گرم گلایسین را فراهم کند.

۸. کمک به کاهش وزن
ژلاتین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. هم چنین کمک می کند تا فرد احساس سیری کند و احتمال زیادخوردن را کاهش می دهد.همچنین می تواند نقش مهمی در کنترل هورمون های مرتبط با گرسنگی ایفا کند.با این حال،  اغلب در آبنبات های جویدنی و پاستیل های با محتوای قند بالا یافت می شود که بهتر است از منبع غذایی حاوی ژلاتین با قند کم استفاده شود.
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیژلاتین،اسید آمینه،کلاژن
تاریخ ثبت1397/06/14


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com