دیابتی ها هندوانه بخورند یا نخورند؟
مانند همه‌ی میوه‌ها هندوانه حاوی مقدار زیادی قند طبیعی است. اگر‌چه هندوانه میوه‌ی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است اما اینکه چه مقدار و هرچه مدت یکبار از این میوه میتوانند استفاده کنند به چندین عامل بستگی دارد. این افراد بایستی غذا‌هایی که برای ثابت نگه داشتن قند خون‌شان مناسب است را بشناسند و مصرف کنند.

داشتن رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها توصیه می‌شود، اما میوه‌ها دارای قند طبیعی هستند و فرد مبتلا به دیابت بایستی در مورد مقدار میوه‌ی مصرفی آگاه باشد. یک فنجان هندوانه‌ی خرد شده (152 گرم) 43 کالری و 11 گرم کربوهیدرات دارد.

فواید هندوانه
هندوانه یک میوه‌ی خنک و آبدار و یک انتخاب مناسب برای تابستان است. هندوانه منبعی عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل ویتامین A،ویتامین C،پتاسیم، منیزیم، ویتامین B1 و  B6، فیبر، آهن، کلسیم و لیکوپن می باشد.

ویتامین A به عملکرد صحیح قلب، کلیه‌ و ریه‌ها کمک می‌کند. هم‌چنین برای سلامت سیستم بینایی نیز مفید است. خوردن ۲۸۰ گرم هندوانه می‌تواند ۳۱ درصد از ویتامین A مورد‌نیاز روزانه را تامین کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. سیستم ایمنی قوی می‌تواند سرما‌خوردگی و عفونت‌ها را کاهش دهد و از بروز سرطان‌ها جلوگیری کند. هر ۲۸۰ گرم هندوانه، ۳۷ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه را تامین میکند.

رژیم غذایی با فیبر بالا موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود، هم‌چنین باعث خروج سموم از بدن می‌شود. میوه‌ها غالبا فیبر بالایی دارند.

 بیش از ۹۰ درصد هندوانه آب است بنا‌بر‌این انتخاب خوبی برای افزایش آب بدن است. علاوه بر این منیزیم و پتاسیم می توانند موجب بهبود گردش خون و کار‌کرد کلیه‌ها ‌شوند. یک واحد هندوانه ۱۷۰ میلی گرم پتاسیم دارد. همچنین هندوانه دارای اسید آمینه‌ی غیر‌ضروری سیترولین است که از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند. اگر رژیم غذایی حاوی هندوانه یا عصاره‌ی این میوه باشد مانع از افزایش فشار خون می‌شود.
 
هندوانه و شاخص گلایسمیک
شاخص گلایسمیک (GI) درواقع طبقه بندی مواد غذایی بر اساس سرعت ورود قندشان به جریان خون است. هر‌چه این سرعت ورود به جریان خون بیشتر باشد، قند خون فرد نیز زود‌تر بالا می‌رود.شاخص گلاسیمیک مواد غذایی، عددی بین ۱ تا ۱۰۰ است و هر‌چه این عدد بالا‌تر باشد قند سریع‌تر وارد جریان خون می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم هندوانه، شاخص GI برابر ۷۲ است. به طور کلی شاخص گلایسمیک  بیش از ۷۰ زیاد در نظر گرفته می شود. در نتیجه مبتلایان به دیابت بایستی بادقت و با احتیاط هندوانه مصرف کنند. ضمنا بهتر است این بیماران هندوانه را همراه با یک چربی یا پروتئین سالم مانند مغز‌ها و بذرها مصرف کنند. این ترکیب باعث می شود که افراد مدت زمان بیشتری احساس سیری کنند و تغییرات سطح قند خون کم‌تر شود.

سایر میوه‌های مفید برای دیابت
فرد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد و حداقل ۵ واحد میوه و سبزی در روز مصرف کند. چون قند میوه‌ها طبیعی است افراد دیابتی نیازی به نظارت دقیق بر دریافت آنها مانند قند‌های مصنوعی ندارند. گر‌چه مقدار قند دریافتی از میوه‌ها مهم است و توصیه می‌شود بیش از حد میوه نخورید چرا‌که موجب افزایش سطح قند خون می‌شود. میوه‌های کم‌قند انتخاب کنید و در مصرف مایعات شیرین مانند آبمیوه احتیاط کنید. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، هر‌چه مقدار کربوهیدرات میوه پایین‌تر باشد شاخص GI عدد کم‌تری خواهد داشت در نتیجه فرد مبتلا به دیابت می‌تواند این میوه را بیش‌تر مصرف کند. میوه‌هایی که GI پایینی دارند:

آلو = ۲۴ ، گریپ فروت =  ۲۵، هلو =  ۲۸، زردآلو =  ۳۴، گلابی = ۳۷

www.medicalnewstoday.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیهندوانه،دیابت،شاخص گلایسمیک،فیبر
تاریخ ثبت1396/06/13


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com