کمبود شایع ویتامین B12 در گیاهخواران
ویتامین B 12 نقش مهمی در سلامت فرد دارد. کمبود این ویتامین در رژیم غذایی می تواند بر سلامت جسمی و روانی افراد اثرات منفی داشته باشد. از آنجا که این ویتامین بطور عمده در گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود، گیاهخواران باید توجه ویژه ای به مصرف ویتامین B12  داشته باشند. بنابراین، بیشتر احتمال دارد که یک گیاهخوار با کمبود ویتامین B12 مواجه شود.

فواید ویتامین B12  عبارتند از:
تشکیل و تقسیم سلول های قرمز خون- محافظت از سیستم عصبی- سنتز مولکول DNA - فراهم کردن انرژی برای بدن

مقدار روزانه ی توصیه شده این ویتامین با توجه به سن افراد متفاوت است :
  • بزرگسالان و نوجوانان: 2.4 میکروگرم در روز
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: 1.8 میکروگرم در روز
  • کودکان بین ۴ تا ۸ سال: 1.2 میکروگرم در روز
  • کودکان نوپا بین ۱ تا ۳ سال: 0.9 میکروگرم در روز
  • نوزادان بین ۷ تا ۱۲ ماهگی نیاز به 0.5 و نوزادان کمتر از ۶ ماه فقط 0.4 میکروگرم در روز نیاز دارند.
  • زنان باردار نیاز به 2.6 میکروگرم دارند، در حالیکه زنان شیرده به مقدار 2.8 میکروگرم در روز نیاز دارند.
فهرست مواد غذایی حاوی ویتامین B12 برای گیاهخواران عباتند از:
ماست- شیر کم چرب- پنیر- تخم مرغ- غلات غنی شده- مخمر غذایی-شیرهای گیاهی غنی شده
باوجود این که جلبک دریایی و قارچ های خاصی حاوی ویتامین B12 هستند، ولی منابع قابل اعتمادی نیستند زیرا در بدن انسان عملکرد مشابهی ندارند. مطالعات نشان داده اند که مصرف این مواد غذایی نمی تواند بطور قابل توجهی سطح ویتامین B12 را در بدن افزایش دهد.

یک گیاهخوار لازم است بداند که در هر ماده غذایی چه مقدار از این ویتامین وجود دارد. یک لیوان ماست حاوی 1.1 میکروگرم ویتامین B12 می باشد. یک فنجان شیر کم چرب 1.2 میکروگرم از این ویتامین را تامین میکند.و یک تخم مرغ بزرگ حاوی 0.6 میکروگرم از این ویتامین است.
 
غلات غنی شده انتخاب خوبی هستند چرا که زیست دسترسی بالایی دارند. این بدان معنی است که ویتامین B-12 لازم نیست قبل از اینکه بدن آن را جذب کند، شکسته شود.

در گیاهخوارانی که بطور شدید از همه منابع حیوانی اجتناب میکنند، نیاز به غذاهای غنی شده با این ویتامین بیشتر است.

برخی مواد غذایی که میتوانند با ویتامین B12 غنی شوند عبارتند از:
شیر غیر لبنی غنی شده، جایگزین های گوشت ، غلات صبحانه، مخمر تغذیه ای

برای کسانی که در حال حاضر مبتلا به کمبود B-12 هستند، مکمل B-12 به شکل کپسول یا تزریقی ممکن است مورد نیاز باشد.

علائم  کمبود ویتامین  B12
کمبود این ویتامین ممکن است پیامدهای شدیدی برای سلامت فرد داشته باشد. مشکلات شایع  مربوط به کمبود ویتامین B12  شامل کم خونی، اختلالات خاصی عصبی و کاهش رشد و ترمیم بدن  می شود.  علائم شایع عبارتند از:
آسیب عصبی-ضعف و خستگی- سوزش در دست و پا- بی حسی- تاری دید- تب- تعریق-مشکل در راه رفتن -مشکلات سیستم گوارش- زخم زبان یا زخم دهانی- مشکل تنفس-احساس غش یا سرگیجه- افسردگی- نوسانات خلقی- کاهش حافظه- رنگ پریدگی پوست- کاهش اشتها- وزوز گوش
فردی که این علائم را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند. گیاهخواران باید مطمین شوند که مقدار مناسب ویتامین B-12 در رژیم غذایی آنها وجود دارد. بدون حفظ سطح مناسب ویتامین B-12، فرد عوارض جانبی جدی، از جمله آسیب عصبی و افسردگی را تجربه میکند.

www.medicalnewstoday.com
نام نویسندهزهرا غلامپور(کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیویتامین B12، گیاهخواری،علایم،کمبود
تاریخ ثبت1397/06/11


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com