کدام غذاها نفاخ هستند؟(2)
سبزیجات چلیپایی
این سبزیجات شامل گل کلم، کلم بروکلی، کاهو، کلم بروکسل و بعضی سبزیجات دیگر است. این سبزیجات دارای ویتامین C و ویتامینK  ، پتاسیم و فیبر می‌باشند. هرچند که مصرف آنها سبب بروز بعضی علائم گوارشی نامطلوب مثل نفخ می‌شود. پختن این سبزیجات سبب آسانتر شدن هضم آنها می‌شود. سبزیجات جایگزینی که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند عبارتند از:اسفناج، کدو سبز، سیب زمینی شیرین، مارچوبه، هویج، زنجبیل و کرفس.

لبنیات
محصولات لبنی شامل شیر و پنیر و ماست غنی از کلسیم و پروتئین هستند. بعضی افراد دارای مشکلی به نام عدم تحمل لاکتوز  هستند یعنی بدن آنها قادر به تجزیه لاکتوز که قند موجود در شیر می باشد، نیست.
طبق مظالعات انجام شده 75% افراد توانایی هضم لاکتوز را در طول دوره زندگی خود به تدریج از دست می‌دهند. در این افراد مصرف شیر سبب نفخ، تولید گاز، دردشکمی و اسهال می شود. شیرهای فاقد لاکتوز که می‌توانند به عنوان جایگزین مصرف شوند عبارتند از:شیرگاو فاقد لاکتوز، شیر بادام، شیر سویا، شیر برنج و شیر کتان. همچنین می‌توان از پنیر و ماست و بستنی های فاقد لاکتوز استفاده کرد.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی
 شیرین‌کننده های مصنوعی جایگزین شکر در نوشیدنی های شیرین،غذاها و آدامس ها می‌باشند. شیرین کننده‌های مصنوعی شامل سوربیتول و زایلیتول میباشند. این شیرین کننده‌ها ارزش غذایی ندارند و متخصصان آنها را توصیه نمی‌کنند. محققان این شیرین‌کننده ها را با سبک زندگی ناسالم،عادات غذایی نامطلوب و کاهش توانایی‌هایی جسمی و ذهنی مرتبط می دانند. به علاوه این شیرین‌کننده‌ها سبب بروز مشکلات گوارشی نیز می‌شوند.
جایگزین‌های سالم برای این شیرین کننده ها عبارتند از:عسل، استیویا، قند نارگیل، دارچین، جوزهندی، شیرین بیان و وانیل
 
نوشیدنی‌های الکلی
الکل یک ماده ی ایجاد کننده التهاب‌ است و مصرف آن ممکن است موجب التهاب پوشش‌ دستگاه گوارش شود. آبجو بطور خاص میتواند سبب تحریک روده شود چراکه گازدار است. همچنین مانند جو و گندم حاوی مخمر است که سبب تغذیه باکتری‌های مضر دستگاه گوارش می‌شود. بهتر است به جای الکل از آب یا چای استفاده کرد.

سیب و گلابی
سیب و گلابی میزان فراوانی فیبر ،آنتی اکسیدان و ویتامین دارند. همچنین سبب بروز نفخ و سایر مشکلات گوارشی می‌شوند. علت این امر حضور فروکتوز (قند میوه جات) در این مواد است که بدن بیشتر افراد به سختی آن را هضم می‌کند. گلابی حاوی سوربیتول نیز می باشد که سبب بروز مشکلات گوارشی شدیدی در بعضی افراد می‌شود. سیب و گلابی پخته شده سهل الهضم‌تر هستند و همچنین می‌توان از سایر میوه‌های جایگزین مثل انواع توت ها، از جمله توت فرنگی و تمشک، انواع مرکبات مانند گریپ فروت و پرتقال، موز، انگور و طالبی استفاده کرد.
 
در بیشتر مواقع نفخ شکم در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خاصی حاصل می‌شود و بیماری یا مشکل خاصی محسوب نمی‌شود. این غذاها از شخصی به شخص دیگر متغیر بوده و غذایی که در یک شخص سبب نفخ می‌شود شاید بر شخص دیگر اثری نداشته باشد به همین دلیل شخص بهتر است به جای حذف تمام موادغذایی نفخ‌اور تنها غذاهایی را از رژیم غذایی خود حذف کند که در او سبب نفخ می‌شوند.
اگر پرهیز از مواد غذایی نفخ‌آور سبب رفع مشکل نشود بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است مکمل‌هایی مثل پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی تجویز کند.

www.medicalnewstoday.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدینفخ،سیب،گلابی،الکل،لبنیات
تاریخ ثبت1397/05/15


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir