کدام غذاها نفاخ هستند؟(1)
نفخ شکم  حالتیست که شکم باد می‌کند که این حالت اغلب بعد از غذاخوردن اتفاق می‌افتد. این مشکل به ندرت نشانه یک بیماری جدی است اما باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود.
در این مطلب با 10 غذایی که سبب نفخ شکم می‌شوند آشنا میشویم.

انواع لوبیا
لوبیا سرشار از پروتئین،کربوهیدرات،فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشد. لوبیا به دلیل بالا بودن میزان فیبر و داشتن الیگوساکارید‌ها،که قندهایی هستند که تجزیه آنها به سختی انجام می شود،سبب نفخ می شود. سعی کنید از سایر حبوبات و جایگزین ها مثل ماش،عدس،کینوا و غلات که هضم راحتتری دارند استفاده کنید . خیس کردن لوبیا قبل از پختن نیز سبب کاهش تولید گاز حین گوارش می‌شود. راه دیگری که از آن طریق می‌توان ناراحتی های گوارشی ناشی از مصرف لوبیا را کاهش داد مصرف روزانه مقدار کمی  لوبیا است تا به تدریج باکتری‌های خوب دستگاه گوارش فعال شده و تولید گاز کاهش یابد. یکمطالعه  نشان داد در افرادی که روزانه به مدت 8-12 هفته لوبیا مصرف کرده‌ بودند علایم گوارشی کاهش یافته بود.

 نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌ها گازدار اعم از انواع نوشابه‌ها دارای گاز کربن دی‌اکسید هستند. این گاز به طور مستقیم وارد دستگاه گوارش می‌شود و سبب نفخ میشود. همچنین مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلات دیگری مثل افزایش احتمال دیابت و چاقی شود. از جایگزین های این نوشیدنی ها میتوان به آب معمولی یا طعم‌دار، آب میوه و سبزی تازه، شیر و چای‌های سرد و گرم مخصوصاً چای سبز اشاره کرد. انتخاب این جایگزین‌های سالم علاوه بر کاهش نفخ می‌توانند موجب کاهش وزن نیز شوند. هرچند باید مطمئن باشیم که این نوشیدنی‌های جایگزین حاوی مقدار زیادی شکر نباشند.
 
گندم
گندم دارای پروتئینی به نام گلوتن است که در بعضی افراد ممکن است سبب نفخ ، گاز ،درد شکم و اسهال شود. نان، پاستا و خیلی از غذاهای پخته شده گلوتن دارند. حساسیت غذایی به گلوتن سبب ایجاد بیماری سلیاک می‌شود. جایگزین های گندم عبارتند از جودوسر، گندم سیاه، برنج وحشی، آرد نارگیل و بادام، کینوا.
 
چاودار و جو
چاودار و جو هردو از دانه‌های غلات هستند. هر دو سرشار از فیبر،مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند.
هر چند میزان بالای فیبر و گلوتن سبب بروز نفخ در بعضی افراد می‌شود. افرادمی‌توانند از سایر غلات مانند جودوسر ، برنج قهوه ای و غلات فاقد گلوتن به عنوان جایگزین استفاده کنند.

سیر و پیاز
پیاز حاوی فروکتان است که جزو فیبرهای محلول است و درنتیجه می‌تواند سبب نفخ شکم شود. همچنین فروکتان در سیر،تره فرنگی و گندم نیز وجود دارد. حتی مصرف مقادیر خیلی کمی از سیر و پیاز می‌تواند سبب نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود. بعضی افراد ممکن است به سیر یا پیاز آلرژی داشته باشند، که در این افراد احتمال نفخ ، آروغ زدن و تولید گاز افزایش می یابد. می‌توان از کرفس،تره فرنگی و رازیانه به عنوان جایگزین پیاز و از ریحان و پیازچه بعنوان جایگزین سیر استفاده کرد. استفاده کرد. 

www.medicalnewstoday.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدینفخ،گاز،لوبیا،سیر،پیاز،گندم
تاریخ ثبت1397/05/15


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com