درمان سرماخوردگی با زینک یا ویتامین C ؟
برخلاف ویتامین C که مطالعات اثر خاصی از آن در پیشگیری از سرماخوردگی مشاهده نکرده‌اند، استفاده از زینک (روی) می تواند این ارزش را داشته باشدبه نظر می‌آید این ماده‌ی معدنی مانع از رونوشت و تکثیر راینوویروس‌ها که شایع‌ترین عامل سرماخوردگی در انسان هستند، می شود.

با مرور مطالعاتی که در سال 2011 بر روی افرادی که به تازگی به سرماخوردگی مبتلا شده بودند  صورت گرفت، محققان  آنهایی که شروع به مصرف زینک کرده بودند را با آنهایی که دارونما استفاده می‌نمودند، مقایسه کردند و دریافتند افرادی که از زینک استفاده کرده بودند مدت بیماریشان کمتر بوده و شدت علایم خفیف تری داشتند.

زینک عنصری جزیی و در عین حال مهم است که سلول‌های سیستم ایمنی ما برای عملکرد به آن نیاز دارند. عدم دریافت این ماده به مقدار کافی (محققان  پزشکی هاروارد مصرف روزانه‌ی 15-25 میلی‌گرم از این ماده را توصیه می‌کنند) می‌تواند عملکرد سلول‌های T و دیگر سلول‌های ایمنی را در بدن ما تحت تأثیر قرار دهدبا این حال عدم مصرف بیش از حد نیز مهم است زیرا استفاده‌ی بیش از اندازه از این مکمل می تواند در عملکرد سیستم ایمنی تداخل و اثرات عکس ایجاد کند.

مطالعات متعدد  نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین C تقریباً هیچ اثری در جلوگیری از سرماخوردگی معمولی ندارد. در مطالعه ای که در سال 2013 بر روی نتایج 29 کارآزمایی بالینی شامل 11300 فرد انجام شد، هیچ اثر دائمی بر روی طول مدت و شدت بیماری در اثر مصرف ویتامین C پیدا نشد. تنها جایی که محققان فواید مکمل‌های ویتامین C را مشاهده کردند در دونده‌های ماراتن، اسکی‌بازان و سربازان بود. که حتی در این افراد هم اثرات مشاهده‌شده اندک بوده است.

طبق نظر نویسندگان این مطالعه ، “نارسایی در مکمل یاری با ویتامین C برای کاهش بروز سرماخوردگی در جامعه نشان داد که  مکمل‌ یاری منظم با ویتامین C قابل توجیه نیست." علاوه بر این دوزهای ویتامین C  با مقادیر 2000 میلی‌گرم ویا بیشتر می تواند ریسک سنگ‌های کلیه را افزایش دهدپس بهتر است به جای استفاده از نوشیدنی های حاوی ویتامین C به فکر جذب مواد مغذی از طریق غذاها باشید. توت‌فرنگی و میوه‌های بسیار دیگری به همراه سبزیجات وجود دارند که منبع خوبی از این ویتامین هستند.

و این نکته را هم به یاد داشته باشید که اگر زینک کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد، مکمل آن را استفاده کنید. نخود، لوبیا ، قارچ، خرچنگ و مرغ منابع خوبی از این ماده‌ی معدنی هستند.

www.sciencealert.com
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیسرماخوردگی،زینک،ویتامین C،مکمل
تاریخ ثبت1397/05/14


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir