روش های افزایش کلسترول خوب (1)

شما هم احتمالا درباره کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) چیزهایی شنیده‌اید، اما آیا می دانستید که راه‌هایی موثر برای افزایش سطح کلسترول خوب و محافظت از قلب  وجود دارد؟ کلسترول خوب خون مقادیر اضافی کلسترول را از جریان خون برداشته و به کبد میبرد.
 
ورزش : ورزش به‌طور منظم، بخش مهمی از سبک زندگی سالم  است و می‌تواند سطح کلسترول خوب را افزایش بدهد. ورزش‌های هوازی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا، در کنار ورزش‌هایی مثل وزنه برداری، انتخاب‌های خوبی برای افزایش سطح کلسترول خوب هستند. 
یکی از مطالعات منتشرشده در Diabetes & Metabolism در سال ۲۰۱۶ نشان داد که  فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا مثل دوچرخه سواری سطح کلسترول خوب را در زنان یائسه افزایش می‌دهد و نقش موثری در کاهش وزن آنان ایفا می‌کند. مطالعه دیگری که در ژورنال Applied Physiology, Nutritionand Metabolism در سال 2016 منتشر شد نیز نشان داد که انجام ورزش‌های هوازی مثل دویدن روی تردمیل یا ورزش‌های مقاومتی مثل وزنه‌برداری (۳ روز در هفته و به مدت ۱۲ هفته)، سطح کلسترول خوب را در مردان چاق افزایش می‌دهد. 
 
کاهش وزن: اگر مبتلا به اضافه‌وزن یا چاقی هستید و می‌خواهید سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش بدهید، قبل از هر کاری باید وزن‌تان را پایین بیاورید. به نظر متخصصان، کاهش وزن می‌تواند به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون کمک کند.  کاهش حدود ۷ درصد از کل وزن بدن برای ایجاد تغییر در متابولیسم بدن کافی است. البته کلید اصلی موفقیت در این مساله، حفظ و تثبیت وزن بعد از کم کردن اضافه‌وزن است.متاسفانه، چاقی شکمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کاهش سطح کلسترول خوب مرتبط است. درنتیجه کاهش وزن بخصوص برای افراد مبتلا به چاقی شکمی مفید محسوب می‌شود. 
روش‌های موثر کاهش وزن شامل رژیم غذایی، ورزش و عمل جراحی می باشد.  یکی از مطالعات منتشرشده در Surgery for Obesity and Related Diseases در سال 2014 نشان داد که لاپاروسکوپی گاستریک باندینگ ، سطح کلسترول خوب را در درازمدت افزایش می‌دهد. 
 
ترک مصرف سیگار:  سیگار کشیدن می‌تواند مشکلات متعددی را برای سلامتی از قبیل بیماری‌های ریوی و سرطان به وجود آورد. همچنین خطر بروز حمله های قلبی را هم افزایش می‌دهد، و  متاسفانه می‌تواند سطح کلسترول خوب خون (HDL) را هم کاهش دهد. سیگار کشیدن می‌تواند سطح کلسترول HDL را از راه‌های مختلفی کاهش بدهد: مهار سنتز HDL، جلوگیری از فعالیت آن و سرعت بخشیدن به روند متابولیسم آن. خوش‌بختانه، ترک سیگار می‌تواند سنتز و متابولیسم HDL را به سطح طبیعی بازگرداند. بنابراین، بعد از مدتی HDL می‌تواند وظیفه خودش را بهتر از قبل انجام بدهد. مطالعات علمی هم تایید کرده‌اند که سطح کلسترول خوب خون در بدن افراد سیگاری بعد از ترک سیگار، بالاتر می‌رود و این اتفاق معمولا خیلی سریع بعد از کنار گذاشتن سیگار معلوم می‌شود.

www.everydayhealth.com

 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیکلسترول خوب،ورزش،کاهش وزن،سیگار
تاریخ ثبت1397/04/25


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com