دیابتی ها چه میوه هایی مصرف کنند؟
طبق نظر انجمن دیابت آمریکا بسیاری از میوه ها غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند که برای بدن مفید هستند و به تنظیم سطح قند خون و کاهش ابتلا به دیابت کمک میکنند. فیبر که در سبزیجات و غلات کامل نیز یافت میشود میتواند به ایجاد احساس سیری کمک کرده و با هوس های غذایی مقابله کند. حفظ وزن در محدوده مناسب نیز منجر به افزایش حساسیت به انسولین و در نتیجه مدیریت دیابت می گردد.
با این‌که میوه‌ها در بعضی از قالب‌ها مانند آب‌میوه می‌توانند برای بیماری دیابت مضر باشند، اما میوه‌های کامل مانند توت‌ها، مرکبات و حتی سیب می‌توانند برای سطح هموگلوبین A1C و سلامت عمومی بدن خوب باشند، با التهاب مبارزه کنند، فشار خون‌ را به سطح عادی برسانند و با فواید متعدد دیگری برای آنان نیز همراه باشند.اما مثل هر ماده غذایی دیگر در رژیم دیابتی باید سهم مصرفی میوه ها نیز رعایت شود.  در ادامه با بهترین میوه‌ها برای افرد مبتلا به بیماری دیابت آشنا می‌شویم.

انواع توت‌ها؛ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری
این‌که عاشق بلوبری، توت‌فرنگی یا هر نوع توت دیگری باشید، اصلا فرقی نمی‌کند، چون همه توت‌ها برای بیماری دیابت مفید هستند. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، توت‌ها جزو بهترین مواد غذایی برای بیماری دیابت به‌حساب می‌آیند، چون آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فیبر زیادی دارند. به‌علاوه، شاخص گلایسمیک (GI) آنها نیز پایین است. برای مثال، سه‌چهارم فنجان از بلوبری فقط ۶۲ کالری و ۱۶ گرم کربوهیدرات دارد.

آلبالو؛ مناسب برای مقابله با التهاب
آلبالوها هم دارای شاخص گلایسمیک پایینی هستند و انتخاب هوشمندانه‌ای برای رژیم غذایی افراد دیابتی محسوب می‌شوند. هر فنجان آلبالو فقط ۷۸ کالری و ۱۹ گرم کربوهیدرات دارد و بیشتر از هر چیزی می‌تواند با التهاب مقابله کند. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشند که می‌توانند با بیماری‌های قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر مقابله کنند. البته افراد دیابتی نباید از کمپوت‌ها و کنسروهای آلبالو یا آلبالوی خشک استفاده کنند، چون این محصولات حاوی قندهای افزودنی هستند و می‌توانند قند خون را بالا ببرند.

هلو؛ سرشار از پتاسیم و تقویت‌کننده متابولیسم
هلو، یکی از میوه‌های آب‌وهوای گرم است و می‌تواند جزو رژیم غذایی مفید برای افراد دیابتی باشد. این میوه حاوی ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. افراد مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند هلو را به‌عنوان میان‌وعده بخورند یا از آن در کنار شیر کم‌چرب برای تهیه اسموتی استفاده کنند.

زردآلو؛ غنی از فیبر
زردآلو، یکی از میوه‌های شیرین تابستانی است که می‌تواند در برنامه غذایی افراد دیابتی قرار بگیرد. هر عدد زردآلو، ۱۷ کالری و ۴ گرم کربوهیدرات به بدن می‌رساند. هر ۴ عدد زردآلو معادل 1 واحد میوه است که بیش از ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را فراهم می‌سازد. زردآلو، یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت فیبر است.

سیب؛ سرشار از فیبر و ویتامین C
مصرف یک عدد سیب در روز میتواند شما را از دکتر بی نیاز سازد. هر عدد سیب متوسط حدودا ۷۷ کالری و ۲۱ گرم کربوهیدرات دارد. به‌علاوه، سیب‌ها منبع خوبی برای دریافت فیبر و ویتامین C محسوب می‌شوند. بهتر است که سیب را همراه با پوست مصرف کنید، چون مغذی‌ترین بخش سیب  پوستش است و میزان زیادی آنتی‌اکسیدان دارد.

گلابی؛ غنی از ویتامین K و فیبر
با توجه به این‌که گلابی، منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت فیبر و ویتامین K محسوب می‌شود، اضافه کردن آن به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت مفید است.

پرتقال؛  منبع خوب ویتامین C
با مصرف روزانه یک عدد پرتقال  کل ویتامین C مورد نیاز خود را میتوانید دریافت کنید. هر پرتقال متوسط حدود 62 کالری و 15 گرم کربوهیدرات دارد. این میوه شاخص گلایسمی پایینی نیز دارا است. پرتقال همچنین دارای فولات و پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

www.everydayhealth.com
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیدیابت،میوه،قند خون،فیبر
تاریخ ثبت1397/04/05


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir