نکات تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان
از فعالیت شدید بدنی و ورزش در فاصله سحر تا افطار بپرهیزید.
بهترین زمان برای انجام ورزش حداقل یک ساعت پس از صرف افطار است.
 روزه خود را با یک نوشیدنی گرم نظیر آب جوش ولرم، چای کمرنگ   یا شیر گرم به همراه چند عدد خرما افطار کنید. 
از نوشیدن آب سرد به هنگام افطار خودداری کنید. این امر باعث تحریک دستگاه گوارش شده و عمل هضم را مختل می کند. 
همراه با غذای خود از مصرف سبزیجات تازه فراوان و لبنیات ( ماست یا دوغ کم چرب و کم نمک)  غافل نشوید. 
بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از میوه ها خصوصاً مرکبات و سایر میوه هایی که حاوی مقادیر بالای ویتامین C هستند ( نظیر کیوی 🥝، انواع توت،  تمشک و توت فرنگی)، استفاده کنید؛ زیرا جذب آهن را در بدن افزایش داده و در سوخت و ساز طبیعی بدن و تولید برخی از هورمون ها نقش ویژه ای دارند. 
بلافاصله بعد از صرف غذا از خوردن چای خودداری کنید. 
در وعده افطار از پرخوری اجتناب کنید و تا حد امکان به جای مصرف تنقلات بی ارزش مثل زولبيا و بامیه از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده نمایید. 
تا پایان شب و هنگام خواب، تا حدی که میل دارید از میوه ها، سبزیجات، آب و سایر نوشیدنی ها استفاده کنید.
بهتر است انجام فعالیت های ورزشی را به صورت یک روز در میان انجام دهید تا ضمن استراحت کافی، فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی و ذخایر بدنی فراهم گردد.
قبل از انجام حرکات ورزشی، آب و مایعات مصرف نموده و در حین ورزش نیز مصرف مایعات و انواع نوشیدنی های کم شیرین و حاوی نمک نظیر شربت آبلیموی طبیعی، شربت آلبالوی طبیعی یا محلول آب و عسل و کمی آبلیمو  فراموش نشود.
پس از انجام فعالیت ورزشی نیز باید برای تکمیل منابع قندی عضلات، از مواد قندی پیچیده استفاده کنید ( مثلاً صرف وعده افطار دوم یا شام سبک).
انجام فعالیت شدید بدنی و ورزش حین روزه داری به مدت بیش 30 تا 45 دقیقه توصیه نمی شود و اگر در فضای باز و آب و هوای گرم ورزش می کنید این مدت زمان کاهش می یابد. در غیر این صورت آسیب های ناشی از کم آبی بدن بروز می کنند.
در صورتی که به دلایلی مجبور به انجام ورزش در ساعات روزه داری هستید دقت کنید که زمان فعالیت خود را به گونه ای تنظیم نمایید که با زمان افطار حداقل 1 الی 2 ساعت فاصله داشته باشد.
برای انجام مسابقات مهم ورزشی در این ماه با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.
نام نویسندهسحر دادخواه تهرانی
کلمه های کلیدیورزشکاران, رمضان, تغذیه
تاریخ ثبت1397/02/28


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir