کره یا مارگارین؟ کدام سالم تر است؟
کره یک محصول لبنی جامد است که در اثر تکان دادن شدید خامه یا شیر بمنظور جدا سازی اجزای جامد از مایع تهیه می شود. از کره معمولا در پخت و پز، شیرینی پزی و پخت نان استفاده می شود. مارگارین نیز از روغن های با منشا گیاهی مثل روغن کانولا، روغن میوه پالم و روغن سویا تهیه می شود. همچنین نمک و سایر ترکیبات نیز مثل مالتودکسترین، لسیتین سویا، مونوگلیسیرید ها و دی گلیسیریدها  به منظور ایجاد بافت و طعم قابل قبول و مطلوب اضافه می شوند.

چربی های ترانس که باعث افزایش کلسترول بد خون (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شوند در دمای اتاق به شکل جامد هستند. طبق یک قانون کلی، هرچه مارگارین سفت تر باشد یعنی چربی ترانس بیشتری دارد. با این وجود صنایع غذایی می توانند ادعا کنند وقتی یک محصول کمتر از 0.5 گرم چربی ترانس در هر واحد دارد یعنی چربی ترانس آن صفر است.  بنابراین علاوه بر مشاهده ی برچسب غذایی، برچسب حاوی ترکیبات  تشکیل دهنده هر نوع  ماده غذایی فراوری شده را نیز مشاهده کنید تا ببینید آیا روغن هیدروژنه  که  منبع رایج چربی های ترانس است، در آن وجود دارد یا خیر.
 
چربی های اشباع نیز کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می دهند اما کمتر از چربی های ترانس. کره مقدار قابل توجهی چربی های اشباع دارد اما مقادیر ناچیزی چربی ترانس نیز داراست.  کلسترول نیز تنها در محصولات حیوانی، روغن نارگیل و روغن پالم یافت می شود . بنابراین اکثر مارگارین ها یا فاقد کلسترول هستند یا مقادیر اندکی از آن را دارا می باشند. اما کره مقادیر قابل توجهی کلسترول دارد.
 
یک قاشق غذاخوری کره حاوی 100 کالری، 12 گرم چربی، 7 گرم چربی اشباع، 0.5 گرم چربی ترانس، 31 میلی گرم کلسترول، 0 گرم کربوهیدرات و 0 گرم قند می باشد. گاهی اوقات نیز نمک به آن افزورده می شود. در کشورهایی که گاو ها از علف تغذیه می کنند، مصرف کره با کاهش چشمگیری در ریسک بروز بیماری های قلبی-عروقی در ارتباط است. زیرا محصولات لبنی بدست آمده از دام های تغذیه شده با علف، از لحاظ ویتامین K2 و اسیدهای چرب امگا 3 غنی تر می باشند.
 
انواع مارگارین : مارگارین چسبناک و سفت ، و مارگارین سبک . مارگارین چسبناک کالری، چربی ، چربی اشباع و چربی ترانس بیشتری نسبت به مارگارین سبک دارد. زیرا مارگارین سبک درصد آب بیشتری دارد.
 
فیتواسترول ها ترکیبات با منشا گیاهی هستند که ساختاری مشابه کلسترول دارند. این ترکیبات در جذب با کلسترول رقابت می کنند و در نتیجه جذب کلسترول را کاهش می دهند.  بطور کلی مارگارین های حاوی فیتواسترول ها در هر قاشق غذاخوری 70 تا 80 کالری، 8 گرم چربی، 2.5 گرم چربی اشباع، 0 گرم چربی ترانس و 0 گرم کلسترول  دارا می باشند.
 

www.medicalnewstoday.com
نام نویسندهمترجم: زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیکره, مارگارین, سلامت چربی ها
تاریخ ثبت1396/12/11


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com