الان چطوری گرسنه ام؟
همه ما در طول روز با سطوح مختلفی از گرسنگی مواجه می‌شویم و اغلب چیزی درباره این تفاوت‌ها نمی‌دانیم. مثلا گرسنگی بعد از کار کردن با گرسنگی ساعت 4 عصر، خیلی متفاوت است. اگر توانایی تشخیص انواع مختلف گرسنگی را داشته باشید، قطعا بهتر می‌توانید به این حالت‌های مختلف واکنش نشان دهید و از این طریق، ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان را حفظ می‌کنید که نقش مهمی در سلامتی همه انسان‌ها دارد.

گرسنگی فیزیکی  : یکی از انواع گرسنگی است که بر اساس ارتباط بین شکم و مغز، و به دلیل نیاز به سوخت لازم شکل می‌گیرد. در واقع، گرسنگی فیزیکی نوعی واکنش بین ذهن و بدن است به معده خالی، سطح پایین قند خون یا کاهش ذخایر چربی. ضمن این‌ که گرسنگی فیزیکی، نوعی فعالیت از سوی بدن برای بازگشت به هموستاز است. بدن در این حالت به کالری‌های اضافی نیاز دارد تا بتواند فعالیت‌های مربوط به ادامه حیات شما را مثل نفس کشیدن، حفظ ضربان قلب، قدم زدن و صحبت کردن امکان ‌پذیر کند. از طرف دیگر، چرخه‌های اساسی بدن مثل عملکرد سیستم ایمنی  یا انتقال اکسیژن به عضلات نیز به این کالری‌های اضافی نیاز دارند. همه این فرآیندهای مهم به کالری‌ها نیاز دارند و در چنین مواقعی باید گرسنگی را برطرف کرد، چون با گرسنگی کاذب مواجه نیستید. 
 
گرسنگی رفتاری : نوعی از گرسنگی است که عمل خوردن در آن از روی عادت یا برای گذراندن زمان انجام می‌شود. گرسنگی در این حالت مثل کاری است که باید انجام شود. اگر بخواهیم گرسنگی رفتاری را با مثال توضیح دهیم، می‌توانیم به مثال‌های مختلفی اشاره کنیم. مثلا فرض کنید که عصر هر روز تابستانی به کافه یا رستوران می‌روید تا چیزی بخورید و دلیلش هم فقط گرمی هوا و میل شما به بیرون رفتن است. در این حالت هر وقت ساعت مورد نظر فرا برسد، شما به ‌صورت خودکار، کار همیشگی را تکرار می‌کنید. مثال دیگر موقعی است که برای ناهار همراه با همکاران محل کار به نزدیک‌ ترین رستوران می‌روید یا همراه با آن‌ها غذا می‌خورید. در این حالت شما فقط می‌خواهید بخشی از گروه باشید و این سرگرمی اجتماعی را از دست ندهید، حتی اگر قبلا پشت میز کار خودتان غذا خورده باشید. گرسنگی رفتاری همان خوردن ناهار یا میان وعده در مدرسه رأس ساعت 10.30 صبح است، علیرغم اینکه صبحانه خود را در ساعت 9 میل کرده اید! بعضی‌ها نیز هر موقع به خانه برمی‌گردند، اول به آشپزخانه می‌روند و بدون توجه به اینکه چه ساعتی از شبانه روز است چیزی می‌خورند، حتی اگر بیرون از خانه غذا خورده باشند! این نوعی عادت و نوعی هنجار برای بعضی افراد است. در واقع، شما در این حالت اصلا به رفتارتان فکر نمی‌کنید، بلکه فقط آن را انجام می‌دهید.
 
گرسنگی احساسی : همه ما از غذا ها بعنوان راهی برای دور هم جمع شدن و جشن گرفتن و ایجاد احساس بهتر یا حتی غلبه بر استرس ناشی از هیجانات استفاده میکنیم.  غذاخوردن هیجانی و احساسی  می تواند بعلت خوشحالی شما، ارتقا در محل کار، جشن فارغ التحصیلی و سایر علل اتفاق بیفتد. این موارد می توانند یک نوع حس حق به جانبی در هنگام غذاخوردن به فرد القا کنند. هچنین این نوع گرسنگی فقط مربوط به زمان های شادی نیست و در هنگام ناراحتی، ناامیدی، تنهایی، و حتی عصبانیت نیز اتفاق می افتد. در این اوقات اغلب فرد با هدف تنبیه و تخریب خود اقدام به این کار می کند. در بعضی موارد نیز فرد بعد از یک هفته رژیم گرفتن و عدم مشاهده کاهش وزن به قصد تنبیه خود این کار را میکند.  فاکتورهای بیولوژیکی مثل هورمون های زنانه نیز می توانند این نوع گرسنگی را تحریک کنند .
 

Reference: www.rodalewellness.com
 
 
 
نام نویسندهمترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیگرسنگی انواع
تاریخ ثبت1396/11/25


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir