رژیم غذایی پیشگیری از سرطان پروستات
رژیم غذایی، تاثیر زیادی روی خطر ابتلا و نیز پیشگیری از سرطان پروستات می‌ گذارد. ضمنا به نظر متخصصان، سرطان پروستات تهاجمی، با اضافه‌وزن در ارتباط است. بنابراین کنترل کالری‌ها، نقش مهمی در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ایفا می‌کند. طبق نظر انجمن سرطان آمریکا، مردان چاق ( با نمایه توده بدنی بالاتر از 30)، در ریسک بالاتر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته و مرگ و میر ناشی از ان هستند.
 
غذاهای کاهش دهنده ریسک سرطان پروستات
برخی غذاها می توانند ریسک این سرطان را در مردان کاهش دهند. گوجه فرنگی، محصولات حاصل از آن و لیکوپن جزو این غذا ها هستند. لیکوپن ماده ی شیمیایی مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی، هندوانه و رنگ مایل به بنفش گریپ فروت  می باشد.  لیکوپن در کاهش ریسک سایز سرطان ها نیز تاثیر دارد. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ گونه شواهدی مبنی بر توانایی مقابله با سرطان پروستات در لیکوپن به تنهایی یافت نکرده و اذعان کرده اند که گوجه فرنگی قادر است ریسک این سرطان را کاهش دهد. گوجه فرنگی و محصولات حاصل از آن حاوی آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها هستند که احتمالا نقش محافظتی در مقابل سرطان ایفا می کنند.  برای استفاده از حداکثر مزایای حفاظتی گوجه فرنگی، آن را قبل از مصرف آن را بپزید.
در رابطه با مصرف مکمل های ویتامین E و سلنیوم نیز هیچ شواهد قطعی مبنی بر تاثیر این دو مکمل به تنهایی یا همراه با هم، بر ریسک کمتر  ابتلا به سرطان پروستات وجود ندارد.
 
غذاهای افزایش دهنده ریسک سرطان پروستات
بعضی از مواد غذایی نه ‌تنها با سرطان پروستات مقابله نمی‌کنند، بلکه به بدن خیانت می‌کنند و خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهند. مطالعه محققان نشان می‌دهد که استفاده از گوشت قرمز و فرآوری‌ شده  مثل انواع ژامبون‌ها و کالباس‌ها، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شوند. به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند مصرف گوشت قرمز را کنترل کنید و از حد مجاز فراتر نروید. ضمنا توصیه آنان این است که اصلا از گوشت قرمز فراوری شده استفاده نکنید، یا  مصرف این محصولات را به حداقل  برسانید.
 
کلسیم دارای مزیت‌های زیادی است، اما متاسفانه در افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات  احتمالا نقش دارد. بررسی محققان نشان می‌دهد سطوح بالای کلسیم، به‌خصوص اگر  مردان  مصرف کننده این مکمل‌ها باشند، با افزایش خطر ابتلا به این سرطان همراه است. بنابراین بهتر است که کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق غذاهای طبیعی به دست آورید، نه از مکمل‌ها.
 
همچنین مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی در روز، عدم مصرف بیش از 2 لیوان الکل در روز و انجام حداقل 30 تا 60 دقیقه فعالیت فیزیکی برای 5 روز در هفته ، دستورالعمل های عمومی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان هستند.
 

Reference: www.evereydayhealth.com
نام نویسندهمترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیپیشگیری ،سرطان پروستات
تاریخ ثبت1396/11/07


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir