چرا آهسته غذا بخوریم؟
سریع غذاخوردن مشکلاتی را در پی خواهد داشت که در طولانی‌مدت می‌تواند به سلامت شما آسیب جدی بزند.اینجا دلایلی را باهم مرور می‌کنیم که لزوم آهسته غذاخوردن را نشان‌ می‌دهد
فواید آهسته غذاخوردن

طعم غذا را بهتر می‌فهمید
یکی از بارزترین فواید آهسته غذاخوردن این است که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا می‌شوید. اگر مدت زمان غذاخوردن‌تان را دو برابر کنید، بیشتر می‌توانید طعم‌، بافت و بوی غذایی را که نوش جان می‌کنید، احساس کنید. در این صورت، غذا برای شما مطبوع‌تر به‌نظر می‌رسد
.
وزن کم می‌کنید
وقتی آرام‌تر غذا می‌خورید، متوجه می‌شوید که یاد می‌گیرید زودتر دست از خوردن بکشید. ممکن است متوجه شوید که سیر شده‌اید و دیگر نیازی به ادامه‌ی خوردن ندارید. مطالعات نشان می‌دهد که «سیری» مفهوم پیچیده‌ای است که به تعداد دفعات جویدن غذا، زمانی‌که برای غذا خوردن صرف می‌کنید، ظاهر غذای داخل بشقاب و همچنین میزان واقعی غذایی که می‌خورید، بستگی دارد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، با مقدار کمتری از غذا سیر می‌شوید
.
غذای بهتری انتخاب می‌کنید
وقتی آرام‌تر غذا می‌خورید، بیشتر به طعم آن اهمیت می‌دهید. چنین کاری خوب است چون هرچه بیشتر به غذای خود توجه کنید، بیشتر غذاهای سالم و طبیعی را ترجیح می‌دهید. به همین دلیل است که غذاهایی که کارخانه‌ها تولید می‌کنند، در ۳ گاز اول طعم خوبی دارند. بعد از آن غذا بی‌مزه می‌شود. بعد از اینکه کمی غذا را جویدید، احساس می‌کنید غذا یا چیپس دیگری می‌خورید! اگر سرعت غذاخوردن خود را کاهش بدهید و مطمئن شوید که کامل آن را جویده‌اید، این غذای بی‌مزه به‌شدت برایتان غیرقابل‌تحمل می‌شود. از سوی دیگر، غذاهای طبیعی حتی اگر به‌اندازه‌ی کافی هم جویده شوند، بسیار جالب و خوشمزه هستند. وقتی توت‌فرنگی را می‌جوید، باز هم طعم خود را از دست نداده و خوشمزه است. پرتقال، آجیل و سبزیجات نیز همین‌طور است
.
اجتماعی‌تر می‌شوید
غذاخوردن می‌تواند یک رویداد اجتماعی باشد. وعده‌های غذایی فرصتی است که مردم دور هم جمع می‌شوند و زمانی را با هم سپری می‌کنند. وقتی غذا تمام می‌شود، هر کس راه خود را می‌رود و از هم جدا می‌شوند. اگر زمان بیشتری برای صرف غذا اختصاص دهید، می‌توانید بیشتر با خانواده و دوستان خود صحبت کنید، روابط خود را بهبود ببخشید و بیشتر با مردم، خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید
.
قبل از اینکه سیر شوید، دست از غذا می‌کشید
حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا معده هورمون‌هایی را ترشح کند که سیری شما را به مغز اطلاع می‌دهد. اگر آهسته‌تر غذا بخورید، به خود این فرصت را می‌دهید که سیر شوید؛ پس قبل از اینکه بیش از اندازه غذا بخورید، سیر می‌شوید و دست از غذا می‌کشید
.
پاداش: بهبود هضم غذا و دستگاه گوارش
آهسته غذاخوردن، زمان بیشتری به معده می‌دهد تا غذا را هضم کند. زمانی‌که شما تمام وعده‌ی غذایی را در ۵ دقیقه وارد معده می‌کنید، ممکن است دچار سوءهاضمه شوید. به‌جای آن، همان مقدار غذا را در ۲۰ دقیقه نوش جان کنید. معده‌ی شما در این صورت کار ساده‌تری خواهد داشت. آهسته غذاخوردن باعث می‌شود؛ غذا را بیشتر بجوید که این امر، شروعی برای فرایند هضم بهتر غذاست.
 
علاوه بر مواردی که برشمردیم، آهسته غذا خوردن یکی از راهکارهای صبور بودن و حفظ خونسردی است و در جلوگیری از پرخوری هم مؤثر است.
نام نویسندهمهدی کرمی
کلمه های کلیدیآهسته غذا خوردن،
تاریخ ثبت1396/10/25


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران شهرک غرب خیابان فرحزادی خیابان ارغوان غربی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران ساختمان ریاست دفتر انجمن علمی
تلفن تماس 1 : 9392444826 (+98)
پست الکترونیک : info@behsite.ir