بهترین غذاهای ضد التهاب
التهاب امروزه به یک بیماری همه ‌گیر تبدیل شده است و به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری‌شده و استرس های زیاد، بسیاری از ما به التهاب مزمن مبتلا شده‌ایم. بنابراین اگر می‌خواهید این مشکل را کمتر کنید، باید غذاهای ضدالتهابی را درون رژیم غذاییتان قرار دهید.

روغن زیتون : منبع غنی از پلی‌فنول ‌ها است که خواص ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی زیادی دارد. بنابراین از روغن زیتون فرابکر برای پخت ‌و پز غذاها استفاده کنید زیرا بیش از 70 درصد چربی روغن زیتون فرابکر، از چربی‌های اشباع‌ نشده تک ‌زنجیره‌ای تشکیل شده است که به ‌نام اسید اولئیک شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که اسید اولئیک به کاهش فشار خون، کاهش LDL یا کلسترول بد خون و افزایش HDL یا کلسترول خوب خون کمک می ‌کند و فواید خوبی هم برای سلامت قلب دارد.

گیاهان  و ادویه‌ها : سرشار از مواد مغذی گیاهی هستند که مزیت‌های بسیاری برای سلامتی دارند. می‌توانید از آنها به‌ جای نمک یا قند بیش از حد استفاده کنید که هر دوی آن‌ها می‌توانند باعث التهاب شوند. مثلا دارچین، این توانایی را دارد که نفخ را کاهش دهد وسطح  قند خون را ثابت نگه دارد. زردچوبه نیز خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی زیادی داراست. پونه کوهی، خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و رزماری و اسطوخودوس باعث تسکین اضطراب و دردها می‌شوند. 
 
شکلات تلخ :  خصوصا انواعی که 70 درصد یا بیشتر شکلات تلخ دارند، می‌توانند یکی از دسرهایی باشند که واقعا نباید از خوردن‌شان احساس گناه کنید! مطالعات نشان داده‌اند که شکلات تلخ، جریان خون را بهبود می‌بخشد، به کاهش فشار خون کمک می‌کند و از طریق افزایش حساسیت نسبت به انسولین، واکنش بدن به وعده‌های غذایی‌ پر کربوهیدرات را بهتر می ‌کند. به همین دلیل است که اگر شکلات تلخ به ‌طور منظم و در حجم کم مصرف شود (یعنی 28 گرم در هر روز)، به جلوگیری از بروز بیماری دیابت جلوگیری می‌کند.
 
سیر و پیاز : این دو سبزی و انواع گیاهانی که حاوی فروکتو اولیگو ساکاریدهای با زنجیره‌ کوتاه (scFOS) هستند مثل تره‌ فرنگی، مارچوبه  و کنگر فرنگی، منابع خوشمزه ای از کربوهیدرات‌های کم‌ کالری و شیرین محسوب می‌شوند. از آن‌ جایی که این گیاهان بطورر کامل در روده ما هضم نمی‌شوند، مواد باقی‌مانده آن‌ها، باکتری‌های خوب درون روده‌ها را تغذیه می ‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند که سلامتی روده‌ها افزایش پیدا کند. متخصصان معتقدندکه این فرآیند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و التهاب بدن را کاهش می‌دهد.
 

آووکادو : از میوه‌هایی است که مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد : چربی‌های غیراشباع تک ‌زنجیره‌ و چند زنجیره‌، فیتو استرول‌ها، اسید آلفا لینولنیک و کاروتنوئیدها. مطالعات نشان می‌دهند که آوودکادو، التهاب را کاهش می‌دهد و سطح قند و کلسترول خون را هم پایین می‌آورد. به‌علاوه این‌که دردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت را تسکین می ‌دهد. آووکادو، جایگزین فوق‌العاده‌ای برای روغن‌ها و چربی‌های مختلف است و می‌توانید در غذاهای مختلف از آن استفاده کنید. 
 
 
مرکبات : مرکباتی مثل پرتقال، گریپ ‌فروت، لیموشیرین و لیموترش، فوق‌العاده برای سلامت انسان‌ها مفید هستند. هر کدام از مرکبات، با توجه به آب زیادی که دارند، بخش مهمی از آب و الکترولیت های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. فلاونوئیدهایی که در مرکبات وجود دارد، این توانایی را دارند که رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند و بطور بالقوه می‌توانند از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری کنند. خواص ضدالتهابی مرکبات، هم در گوشت آن‌ها و هم در پوستشان نهفته است.
 
سبزیجات چلیپایی : این سبزیجات شامل کلم، بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری، خردل ، شاهی آبی و ...می باشند. این سبزیجات سرشار از سولفورافان هستند که التهاب را با افزایش سم زدایی در فاز دوم کبدی کاهش می دهند. همچنین مطالعات متعددی نشان داده اند که ترکیب دیگر موجود در این سبزیجات که گلوکوزینولات نامیده می شود خواص ضد سرطانی دارد.
 
تخم مرغ : بسیاری از محققان از تخم مرغ بعنوان بهترین غذا نام می برند. این ماده غذایی حاوی مقادیر فراوانی پروتئین، ویتامین های A،B و بیوتین می باشد. از آنجا که تخم مرغ حاوی کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین و نیز کولین می باشد به کاهش التهاب کمک میکند.
 
ماهی های چرب : بطور ایده آل بزرگسالان باید در هفته 3 واحد  از ماهی های  آبهای سرد مثل سالمون، ساردین و ... مصرف کنند. زیرا این ماهی ها حاوی مقادیر اندکی جیوه و مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا 3 می باشند. این اسیدهای چرب به کاهش التهاب کمک کرده و وضعیت سیستم قلبی عروقی، مشکلات خودایمنی و اختلالات خلقی را  در کنار بهبود سلامت پوست و ناخن، ار تقا می بخشند.
 

Reference: www.prevention.com
 
نام نویسندهمترجم : زهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیبیماری های التهابی غذاهای ضد التهاب
تاریخ ثبت1396/10/20


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com