چگونه از شر سرماخوردگی راحت شویم؟
غیر از پوشیدن لباس‌های گرم و نوشیدن مایعات فراوان، راه‌های دیگری نیز برای درمان سرماخوردگی وجود دارد.  

۱. پرهیز از خوردن هلههوله : هله هوله هایی مانند پیتزا،شکلات و هر خوراکی پرچربی، عملکرد سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونتها تضعیف میکند. به جای این خوراکیها، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید، مثل سوپ داغ، میوهها و سبزیجات تازه. 

  ۲. استراحت کنید : شب زودتر بخوابید. قدرت  خواب را دست کم نگیرید. خواب روی عملکرد روزانه ما، روی ظاهرمان و از همه مهمتر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر زیادی دارد. به محض اینکه متوجه شدید دارید سرما میخورید، مقدار خواب و استراحت خود را تنظیم کنید (حداقل ۸ ساعت).

 ۳. از استرس دوری کنید:  استرس سیستم دفاعی را تضعیف میکند. سعی کنید کار خود را در منزل انجام دهید، مرخصی بگیرید و انجام کارهای تنشزا را به بعد از بهبود خود موکول کنید.

 ۴. سیگار نکشید  :  سیگار کشیدن در دورانی که سرماخوردهاید ، تولید هورمون های استرس را افزایش میدهد، عملکرد سیستم دفاعی بدن را ضعیف میکند و همچنین بدن را بیشتر در معرض رادیکالهای آزاد مضر قرار میدهد.

۵. ویتامین C مصرف کنید:  خیلی از ما به محض سرماخوردن به سراغ آبپرتقال میرویم. طبق تحقیقاتی که بر روی 11هزار نفر در سال 2013 انجام شد، ۲۰۰ میلیگرم آبپرتقال طول دوره بیماری را  حدود ۸٪ کم میکند. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌هیستامین و عامل ضدالتهاب عمل میکند و به همین دلیل آبریزش، و دردهای ناشی از سرماخوردگی را کاهش میدهد. منابع این ویتامین عبارتند ازمیوه جات و سبزیجات تازه مثل کیوی، بروکلی، وگوجهفرنگی. گاهی هم میتوان از مکملهای دارویی استفاده کرد.

 ۶. مصرف روی را افزایش دهید : این ماده معدنی هم طول بیماری را کم میکند. مطالعه ای که در سال 2012 انجام شد نشان داد که مصرف  قرص روی در ابتدای ابتلا به سرماخوردگی ،  طول بیماری را کوتاهتر میکند. روی از تکثیر شدن ویروس سرماخوردگی پیشگیری میکند. این ماده معدنی در مواد خوراکی مانند گوشت گاو، مرغ، غلات غنی شده و شیر و ماست یافت میشود.
۷. سیر مصرف کنید : اگر سرما خوردهاید، باید بوی بد سیر را فراموش کنید و از آن بیشتر استفاده کنید. سیر حاوی آلیسین فعال است که مبارزه با باکتری و عفونت را بر عهده دارد. اثر سیر خام بیشتر است ولی میتوانید آن را با سبزیجات تفت بدهید، یا به سوپ و ... آن را اضافه کنید.

 ۸. از ورزش خودداری کنید : با ترک ورزش در طول دوره بیماری، زودتر خوب میشوید. یا اینکه حداقل سعی کنید حرکات ورزشی را با شدت و مدت کمتری انجام دهید: مثلا به جای دویدن، راه بروید. چون تمرینات سنگین بیشتر از همیشه انرژی شما را تحلیل میبرد.

 ۹. از اسپری استفاده کنید:  به محض احساس کردن اولین علایم سرماخوردگی، به‌عنوان پیشگیری میتوانید از اسپری بینی استفاده کنید. در این اسپری هیچ داروی خاصی وجود ندارد، بلکه فقط مثل مانعی رفتار میکند که جلوی پیشروی ویروس‌ها را میگیرد.
 
www.netdoctor.co.uk
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیسرماخوردگی،سیر،روی
تاریخ ثبت1396/10/04


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com