ارزش تغذیه ای آجیل شب یلدا
آجیل شب یلدا به دلیل مغزها و خشکبار فراوان و متنوعی که دارد از نظر ارزش تغذیه ای بسیار ارزشمند است. آجیل از جمله مواد غذایی است که در میهمانیهای رسمی ما به کار می رود وجزء موادغذایی گران قیمت است.
آجیل این شب برخلاف آجیل عیدنوروز، خام بوده و نمک ندارد این آجیل به آجیل شیرین معروف است و از آنجایی که بو داده نیست، از نظر متخصصان تغذیه مفیدتر هم هست.

پسته
این مغز به شدت به افرادی که گیاهخوار هستند توصیه می شود زیرا در آن مقادیر بالایی از آهن و کلسیم وجود دارد به طوری که در هر 100گرم از آن 110 میلی گرم کلسیم و 3 میلی گرم آهن وجود دارد. این مغز به افرادی که دچار کم خونی هستند و یا خانمهای باردار نیز توصیه می شود. پسته فولات نسبتا بالایی نیز دارد و به این دلیل به افرادی که دچار بیماری قلبی هستند نیز توصیه می شود.

بادام
این مغز از نظر تغذیه ای ارزش غذایی بسیاری دارد به طوری که هر 100گرم از آن 21گرم پروتئین دارد و بهتر از بادام زمینی به عنوان منبع مناسبی از پروتئین محسوب می شود. به علاوه در این مغز در حدود 240میلی گرم کلسیم وجود دارد که می تواند در افرادی که در معرض پوکی استخوان هستند و قادر به مصرف شیر نیستند مورد استفاده قرار گیرد

گردو
از مغزهایی است که در آجیل شب یلدا از آن استفاده می شود. در هر 100 گرم گردو، حدود 68 گرم چربی وجود دارد که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیراشباع است. به دلیل اینکه گردو حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 3 ( به خصوص اسید آلفالینولئیک) و فیتواسترولهاست، برای قلب مفید می باشد.

فندق
این مغز به نسبت سایر مغزها دارای چربی بیشتری است
به این ترتیب که در هر 100گرم از آن 64 گرم چربی وجود دارد. در کنار چربی، پروتئین بالایی نیز در این مغز وجود دارد. به طوری که در همین مقدار از فندق، 14 گرم پروتئین وجود دارد. به طور کلی، متخصصان تغذیه مصرف مخلوط این مغزها را در حجم کم اما با یکدیگر توصیه می نمایند تا یک وعده غذای کامل به بدن برسد. در ضمن بهتر است از این مواد غـذایی در میان وعده صبح و یا بعد از ظهر استفاده شود و هر چه به سمت زمان خواب نزدیک تر می شوید به دلیل دیرهضم بودن آنها، توصیه می شود که کمتر استفاده شود.

نخودچی و کشمش
نخودچی از جمله مواد غذائی است که به عنوان یک ترکیب پر پروتئین توصیه می گردد ومی توان آن را به بچه ها و نوجوانان به عنوان یک میان وعده توصیه کرد.
کشمش هم تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت که در طول فرآیند خشک شدن درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته و به این دلیل آن را به افرادی که مبتلا به دیابت هستند توصیه نمی کنند.

توت و انجیر
توت یکی از خشکبار مناسب به خصوص برای افرادی است که در حال کاهش وزن هستند.قند عالی موجود در آن چاق کننده نبوده و برای جذب به انسولین نیاز ندارد به این دلیل به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود. در طول رژیمهای لاغری نیز می توان از آن به عنوان یک شیرینی به همراه چای استفاده کرد. انجیر نیز به خصوص برای خانمهای در معرض کم خونی بسیار توصیه می شود. انجیر خشک در هر 100 گرم دارای 250 میلی گرم کلسیم و 4 میلی گرم آهن است و به این دلیل برای تامین کمبود آهن وجلوگیری از پوکی استخوان توصیه می شود.
نام نویسندهزیبا کاوه ئی
کلمه های کلیدییلدا آجیل ارزش غذایی
تاریخ ثبت1396/09/25


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com