میوه پاییزی پرخاصیت
خرمالو میوه‌ای است  خوش طعم که فواید مختلفی دارد. از جمله فواید آن میتوان به تقویت بینایی، کاهش علایم پیری، بهبود عملکرد هضمی، پیشگیری از انواع مختلف سرطان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون ، بهبود جریان خون، کاهش التهاب و مراقبت از پوست اشاره کرد.

این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین B6 می باشد. همچنین فیبر، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر نیز در خرمالو به مقدار فراوان وجود دارند. ترکیبات ارگانیک ویژه‌ای نیز مانند کاتچین‌ها، گالوکاتچین‌ها، اسید بوتولینیک و ترکیبات کاروتنوئیدی مختلف ، در خرمالو یافت می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از فواید این میوه می پردازیم:

پیشگیری از سرطان:  این میوه کوچک خوش‌مزه سرشار از ترکیبات ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند توانایی بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد را تقویت کنند، سلامت عمومی را ارتقا بدهند و ازبدن  در مقابل بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که می‌توانند سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل سازند و به ارگان‌های مختلف بدن آسیب برسانند. مقادیر بالای ویتامین های A و C و ترکیبات فنولی مثل کاتچین ها و گالوکاتچین ها، در پیشگیری از سرطان نقش دارند.

تقویت سیستم ایمنی :  خرمالو با توجه به داشتن ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی  کمک می کند و هر عدد خرمالو حدودا ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را برطرف می‌سازد. ویتامین C ، سیستم ایمنی را تحریک کرده  و تولید سلول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد.

کمک به هضم : خرمالو مانند اکثر میوه ها  منبع خوبی از فیبر می باشد. هر عدد خرمالو تقریبا ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌سازد. همین فیبر است که در فرآیند هضم مواد غذایی به بدن کمک می‌کند و حجم مدفوع  و حرکات پریستالتیک روده ای را افزایش می‌دهد و در نتیجه منجر به حرکت و جلو راندن مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود. همچنین، ترشح شیره‌های گوارشی هم به‌واسطه مصرف خرمالو افزایش می‌یابد و علائم یبوست و اسهال نیز با مصرف آن تسکین پیدا می‌کند. به‌طور کلی، میوه‌های سرشار از فیبر مانند خرمالو می‌توانند دستگاه گوارشی را تقویت کنند و مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همچنین سرطان کولورکتال شوند.  این میوه به کاهش وزن نیز می تواند کمک کند.

 پیشگیری از پیری زودرس : خرمالو سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات مهمی مانند ویتامین A، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوگزانتین‌ می باشد. این ترکیبات دارای عملکرد آنتی‌اکسیدانی هستند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و در نتیجه  از بروز علایم پیری زودرس مانند چین‌وچروک‌های پوستی ، لکه‌های ناشی از پیری ، آلزایمر، خستگی مفرط، ضعف بینایی و ضعف عضلانی جلوگیری می کنند.

تقویت بینایی : ترکیبات موجود در خرمالو بویژه زیگزانتین موجود در آن که جزو زیرمجموعه ویتامین های گروه B می باشد ، بعلت عملکرد آنتی اکسیدانیش مستقیما با تقویت سلامت چشم‌ها مرتبط است .  مطالعات علمی نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند شانس ابتلا به دژنراسیون ماکولار، آب‌مروارید و ضعف بینایی در شب را کاهش بدهند.

کنترل فشار خون : پتاسیم، ترکیب مهم دیگری است که در خرمالو یافت می‌شود و از طریق خاصیت گشادکنندگی عروقی که دارد، می‌تواند فشار خون را کاهش بدهد. همچنین، گردش خون در بدن به‌واسطه دریافت پتاسیم بهبود می‌یابد. در نتیجه در روند جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نیز موثرمی باشد

افزایش متابولیسم: خرمالو دارای ویتامین ها مختلفی از گروه B شامل پیریدوکسین، فولیک اسید و تیامین می باشد که همگی برای فعالیت های آنزیمی  و متابولیسمی بدن مورد نیاز هستند. همچنین خرمالو قادر است سطح انرژی و تونیسیته عضلات را افزایش دهد.

www.organicfacts.net
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیخرمالو، بینایی، سرطان،فیبر
تاریخ ثبت1396/09/23


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir