روغن زیتون را به رژیم خود اضافه کنید
روغن زیتون، یکی از مواد غذایی لذیذ برای  پخت‌وپز است. این روغن از زمان های قدیم به‌عنوان نوعی پماد درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه هم خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش به اثبات رسیده‌اند. فقط کافی است که روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید تا از فواید آن برخوردار شوید. شما می‌توانید روغن زیتون را جایگزین چربی‌های دیگر مانند  کره کنید. در زیر به چند فایده این روغن اشاره میکنیم:

آنتی‌اکسیدان:  مصرف روزانه روغن زیتون، با پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی از بدن محافظت میکند.  روغن زیتون، منبع خوبی از ویتامین E است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون حدودا ۸ درصد از نیاز توصیه‌شده روزانه (RDA) به ویتامین E را تامین می‌سازد.

فشار خون : محققان اسپانیایی کشف کرده‌اند که اگر از روغن زیتون به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه استفاده کنیم و این کار را حداقل به مدت ۴ هفته ادامه بدهیم، فشار خون سیستولیک و دیستولیک  کاهش می یابند. دلیلش این است که روغن زیتون، اثرات مثبتی بر روی سلول‌های تشکیل‌دهنده عروق خونی دارد. همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد که مصرف روزانه روغن زیتون در برخی موارد فرد را  از مصرف داروهای فشار خون بی‌نیاز میکند.

 بیماری‌های قلبی: چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای موجود در روغن زیتون، این ماده غذایی را به جایگزین مناسبی برای انواع چربی‌های اشباع تبدیل می‌سازند و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهند. به‌ گفته یک محقق، مردم کشورهای مدیترانه‌ای به‌طور کلی دارای کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) پایین‌تری نسبت به بقیه مردم جهان هستند. این تفاوت بیشتر از هر چیزی به مصرف روزانه روغن زیتون و استفاده از مواد غذایی گیاهی به‌عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه آنان ارتباط دارد. پلی‌فنول‌های موجود در روغن زیتون، عملکرد آنتی‌اکسیدانی دارند و از کلسترول بد خون (LDL) در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کنند.

کاهش وزن: رژیم غنی از روغن زیتون میتواند به کاهش وزن راحتتر کمک کند. در مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد دو گروه از زنان تحت رژیم غذایی بررسی شدند.یک گروه رژیم کم چرب دریافت میکردند و گروه دیگر رژیم غنی از روغن زیتون داشتند. در گروه روغن زیتون، 80 درصد نمونه ها حداقل 5 درصد کاهش وزن نشان دادند و در گروه مقابل تنها 30 درصد نمونه ها این میزان کاهش وزن را تجربه کردند. مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرایند کاهش وزن را نیز تسهیل میکند.

کاهش درد: روغن زیتون با دارا بودن ترکیبی به نام اولئوکانتال مسیرهای درد را همانند داروهای مسکن مهار  میکند .
 
لازم به ذکر است که هر قاشق غذاخوری از روغن زیتون حاوی 120 کالری می باشد و نباید در مصرف آن زیاده روی شود.
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیروغن،زیتون،کاهش وزن،کلسترول
تاریخ ثبت1396/09/05


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir