معجزه ای به نام پروبیوتیک
همه ما کلمه پروبیوتیک را شنیده‌ایم، اما آیا میدانید که  پروبیوتیک چیست و چرا باید آنها را مصرف کنید؟ اهمیت دستگاه گوارش گاهی اوقات فراموش می‌شود، اما دستگاه گوارش و خصوصا روده‌های ما تاثیر زیادی بر عملکرد سایر اندام های  بدن می‌گذارند. مدیریت علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، ارتقای سلامت گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن، فقط چند مورد از این اثرات هستند.
 
پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمر های زنده  ای هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند و معمولا از طریق مصرف ماست یا مکمل های غذایی قابل دریافت هستند و به عنوان باکتری های خوب شناخته میشوند. پروبیوتیک ها با کمک به مهار باکتری های مضر و افزایش باکتری های مفید، پاسخ های ایمنی را تقویت میکنند. پروبیوتیک ها بصورت طبیعی در ترکیباتی مانندماست طبیعی، زیتون،کلم و کفیر وجود دارند. این باکتری های مفید برای تغذیه و فعالیت خود به ترکیباتی به نام پره بیوتیک ها نیاز دارند که ترکیابت غذایی غیرقابل هضم هستند و در پیاز،سیر،کنگرفرنگی،تره فرنگی، موز و جودوسر یافت میشوند.

4 چیزی که راجع به پروبیوتیک ها باید بدانید:

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند : وجود مقادیر مناسبی از باکتری‌های مفید در روده‌ها برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن  مانند دفاع از بدن در مقابل باکتری‌های مضر ، تقویت دستگاه گوارش وبهبود هضم وجذب مواد مغذی، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم ضروری است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که بعضی از باکتری‌های پروبیوتیکی مشخصی می‌توانند به پیشگیری یا کاهش سرفه و سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان کمک کنند یا اثرات منفی ناشی از این مشکلات را کاهش بدهند. به‌علاوه، در کاهش شدت عفونت ها، کوتاه کردن دوره بیماری‌ها و کمتر کردن علائم آن‌ها نیز نقش دارند. درواقع، مهم‌ترین کاری که می‌توانید در پاییز و زمستان برای تقویت سیستم ایمنی خودتان انجام بدهید، مصرف روزانه محصولات پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها مستقیما باکتری‌های مضر را نابود می‌کنند یا مانع از رشد آن‌ها می‌شوند و سیستم ایمنی را نیز فعال کرده و بدن را برای مواجهه با بیماری‌ها آماده می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند دوره مشکلات معده ای را کوتاه‌تر کنند : محققان اعتقاد دارند که، پروبیوتیک‌ها می‌توانند دوره اسهال ناشی از مشکلات گوارشی را کوتاه‌تر کنند. به‌علاوه، پروبیوتیک‌های حاوی لاکوباسیلوس اسیدوفیلوس می توانند علائم ناشی از عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهند.

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش نفخ کمک کنند: مطالعات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش نفخ کمک کنند و نفخ شکم را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کمتر کنند.

عوامل خاصی می‌توانند تعادل لازم در باکتری‌های روده را برهم بزنند:  عوامل خاصی که معمولا به سبک زندگی افراد مربوط می‌شوند، هم می‌توانند مشکل‌ساز باشند و هم حل کننده مشل. انتخاب های غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب،‌ زیادی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف خودسرانه داروها و عوامل زیست‌محیطی، همگی می‌توانند تعادل باکتری‌های روده را تغییر بدهند و میزان باکتری‌های مضر را بیشتر کنند. وقتی که روده دچار عدم تعادل می‌شود و میزان باکتری‌های آن تغییر می‌کنند  شانس ابتلا به مشکلات گوارشی هم در افراد افزایش می‌یابد.

www.netdoctor.co.uk
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیپروبیوتیک،سیستم ایمنی،پره بیوتیک
تاریخ ثبت1396/09/02


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir