فواید موز
سلامت قلب: موز به علت داشتن پتاسیم فراوان برای سلامت قلب مفید است. پتاسیم نوعی الکترولیت محسوب می‌شود و جریان الکتریسیته را در بدن حفظ می‌کند. حفظ این جریان برای تداوم ضربان قلب ضرورت دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (US.FDA) اعلام کرده‌ است که موز، با توجه به پتاسیم زیاد و سدیم کمی که دارد، می‌تواند به محافظت از سیستم قلبی-عروقی درمقابل فشار خون بالا کمک کند.

افسردگی : محققان معتقدند که موز می‌تواند برای غلبه کردن بر افسردگی نیز مفید باشد، چون مقدار زیادی تریپتوفان دارد. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که نوعی انتقال‌دهنده مغزی است و خلق‌وخو را تقویت می‌کند. علاوه بر این، ویتامین B6 موجود در موز می‌تواند به خواب بهتر کمک کند و منیزیم موجود در آن نیز به استراحت عضلات  کمک می‌ کند.

کاهش وزن: موز سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند اجابت مزاج را  تنظیم کند. هر عدد موز می‌تواند حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر غذایی را تامین سازد. به‌طور کلی، محققان از موز به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای کمک به کاهش وزن نام می‌برند، چون این میوه هم طعم خوبی دارد و هم احساس سیری مطلوبی را به‌وجود می‌آورد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم به از بین بردن هوس‌های غذایی کاذب کمک می‌کنند. همچنین موز حاوی نشاسته مقاوم است که نوعی فیبر رژیمی می باشد که در حفظ سلامت روده و کنترل قند خون موثر است. نشاسته ی مقاوم تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر را در روده افزایش می دهد که برای سلامتی روده ها مفید می باشند.

ورزش:  موز در حفظ و ذخیره ی سطح انرژی و الکترولیت های بدن موثرتر از نوشیدنی های ورزشی عمل میکند.  

بینایی: بیشتر ما با هویج به‌عنوان تقویت‌کننده بینایی آشنا هستیم، اما موز هم می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد. این میوه حاوی مقداری ویتامین A است که وجودش در بدن برای محافظت از چشم‌ها، کنترل وضعیت بینایی و ارتقای قوای بینایی در شب ضرورت دارد. ویتامین A حاوی ترکیباتی است که غشاهای دور چشم را سالم نگه می‌دارد و نور را به قرنیه می‌رساند. موز نیز مانند میوه‌های دیگر می‌تواند از ابتلا به دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند.

استخوان‌: شاید موز حاوی کلسیم قابل توجهی نباشد، اما به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. طبق مطالعه منتشرشده در Journal of Physiology and Biochemistry در سال ۲۰۰۹، موز حاوی مقدار زیادی از فروکتولیگوساکاریدها است. این ترکیبات، کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم هستند که رشد پرو‌بیوتیک‌های مفید برای گوارش را تقویت می‌کنند و توانایی بدن برای جذب کلسیم را افزایش می دهند.

سرطان: بعضی از شواهد علمی نشان می‌دهند که مصرف موز در حد متوسط می‌تواند از بدن در مقابل ابتلا به سرطان کلیه محافظت کند. محققان سوئدی در سال ۲۰۰۵ به این نتیجه رسیدند که اگر زنان میزان استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها را به ۷۵ واحد در طول هفته برسانند، خطر ابتلا به سرطان کلیه را ۴۰ درصد کاهش می‌دهند و موز در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درواقع، مصرف ۴ تا ۶ عدد موز در طول هر هفته، خطر ابتلا به سرطان کلیه را تا ۵۰ درصد پایین آورد. همچنین ترکیبات فنولیک آنتی‌اکسیدانی هم در موز زیاد هستند و به پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان کلیه کمک می‌کنند

بارداری: طبق بررسی های یک مطالعه پتاسیم موجود در موز میتواند به تولد فرزند پسر منجر شود. همچنین موز میتواند از دیابت بارداری جلوگیری کند. براساس نتایج یک متاآنالیز کمبود خواب در بارداری از عوامل  ابتلا به دیابت بارداری می باشد اما موز بدلیل دارا بودن منیزیم و تریپتوفان میتواند به ایجاد یک خواب راحت کمک کند. 

https://www.livescience.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیموز،افسردگی،کاهش وزن
تاریخ ثبت1396/09/01


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir