حقایقی درباره موز
 
موز، یکی از میوه‌های جذاب در سرتا سر دنیا می باشد.این میوه زرد رنگ فواید زیادی دارد. غنی از پتاسیم و پکتین(نوعی فیبر) است و منبع خوبی از نظر منیزیم، ویتامین سی و ویتامین ب6 نیز می باشد.این میوه با داشتن مقادیر بالای ویتامین B6 میتواند به کاهش تورم،محافظت در برابر دیابت نوع 2،کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی و تولید گلبول های سفید خون کمک کند.

 همچنین موز غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این ترکیبات از بدن در مقابل رادیکال های آزاد، که ما هر روز بواسطه ی آلودگی هواو سایر عوامل در معرض آن ها قرار میگیریم، محافظت می کنند.

1 واحد از این میوه معادل 1 موز متوسط (وزن حدود 126 گرم) می باشد. هر واحد از این میوه  110 کالری، 30 گرم کربوهیدارت  ، 1 گرم پروتئین،  3 گرم فیبر و 450 میلیگرم پتاسیم دارد.

در یک متاآنالیز که در سال 2017 به چاپ رسید نشان داده شد که موز نارس و سبز نیز فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارد. این نوع موز میتواند در کنترل مشکلات گوارشی از قبیل اسهال و زخم ها و کاهش کلسترول و فشارخون نقش داشته باشد. برخی مطالعات پیشنهاد کرده اند که لکتین موجود در موز سبز میتواند درمانی برای بیماران مبتلا به HIV فراهم کند.  

طبق نظر محققان هر چه موز رسیده تر باشد سطح مواد مغذی موجود در آن افزایش می یابد. طبق مطالعه ای که در سال 2009 در مجله  Food Science and Technology Researchبه چاپ رسید، موزهایی که بر روی پوستشان نقاط تیره  وجود دارد  8برابر موثرتر از موزهای با پوست سبز در افزایش قدرت سلول های سفید خون عمل میکنند.  گلبول های سفید خون از بدن در مقابل انواع عفونت های باکتریایی، قارچی، ویروسی و سایر بیماری زا ها محافظت میکنند.

مصرف موز در حد متعادل عارضه و مشکل خاصی ایجاد نمیکند . اما مصرف بیش از حد  آن میتواند با بی خوابی و سردرد همراه باشد که طبق گفته محققان این عارضه ناشی از سطح بالای اسیدهای امینه در موز می باشد. موزهای بیش از حد رسیده حاوی مقادیر بیشتری از این اسیدهای آمینه هستند. همچنین موز حاوی قند بالایی می باشد و مصرف زیاد ان میتواند منجر به پوسیدگی دندان شود. همچنین درصورت مصرف بیش از حد موز پتاسیم زیاد آن منجر به ضعف عضلات و ضربان نامنظم قلب میشود.

لازم به ذکر است که پوست موز سمی نیست و در خیلی از نقاط دنیا مصرف میشود و حاوی مقادیر بالایی از منیزیم ، پتاسیم، و ویتامین های B6 و B12 می باشد.

https://www.livescience.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیموز،ارزش غذایی،پتاسیم
تاریخ ثبت1396/09/01


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir