خواص لبو
رنگ بنفش تیره ای که لبو دارد، بدلیل وجود آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است. شما می‌توانید لبو را خام، پخته یا حتی سرخ‌شده استفاده کنید. حتی برگ‌های این سبزی نیز قابل استفاده هستند. حتی اگر لبوی تازه موجود نیست میتوانید از کنسرو لبو استفاده کنید. سبزیجاتی مثل لبو که غنی از فیبر هستند منجر به احساس سیری طولانی مدت تر و در نتیجه کاهش وزن راحت تر می شوند. همچنین به کاهش قند خون، کلسترول خون، یبوست و مشکلات قلبی نیز کمک می کنند. هر فنجان لبو حاوی 3.4 گرم فیبر است که 14 درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین میکند.لبو حاوی آنتی اکسیدان دیگری به اسم آلفا لیپوییک اسید نیز می باشد که در درمان نوروپاتی دیابتی می تواند موثر باشد. همچنین مقادیر بالای نیترات در لبو انقباض عروق خونی را بهبود بخشیده، التهاب را کاهش داده و به کاهش خطر بیماری های قلبی نیز کمک میکند. مقادیر بالای نیترات موجود در لبو میتواند منجر به بهبود عملکرد ورزشکاران دونده نیز شود.  لبو حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مهمی است و درنتیجه فواید زیادی برای سلامتی دارد.

فولات:  لبو سرشار از فولات است. به گفته ی سازمان کشاورزی آمریکا،  فولات به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. زنان باردار باید مقادیر کافی فولات دریافت کنند، چون این ماده غذایی می‌تواند خطر مبتلا شدن نوزاد به نقص لوله عصبی، اسپینا بیفیدا و آنانسفالی را در دوران جنینی کاهش دهد.

منگنز: یکی از مواد معدنی طبیعی در لبو است که نقش مهمی در رشد و ارتقای سلامتی  ایفا می‌ کند. افرادی که در نزدیکی کارخانه‌های زغال سنگ یا چاه‌های نفتی زندگی می‌کنند، معمولا در معرض تماس با حجم زیادی از منگنز قرار می‌گیرند. به‌گفته محققان، دریافت بیش از حد منگنز برای انسان‌ها مضر است.

پتاسیم:  لبو، یکی از منابع غنی برای دریافت پتاسیم محسوب می‌شود. طبق مطالعات ، پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم است که در عملکرد های سلولی و الکتریسیته بدن مانند ساخت عضله، رشد طبیعی بدن و فعالیت الکتریکی قلب نقش دارد.  کمبود پتاسیم می‌تواند مشکلاتی مانند حساسیت به نمک و افزایش فشار خون را در پی داشته باشد. مقدار دریافت روزانه ی پتاسیم باید 4.7 گرم باشد. توجه داشته باشید که داروهایی مانند داروهای دیورتیک، داروهای استروئیدی و ملین‌ها می‌توانند سطح پتاسیم را کاهش بدهند و مشکلاتی برای سلامتی شما بوجود بیاورند.

بتاکاروتن:  لبو و برگ‌هایش حاوی بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن، نوعی از ویتامین A است که در میوه‌ها و سبزیجات رنگی یافت می‌شود. محققان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که بتاکاروتن دارای عملکرد آنتی‌اکسیدانی است. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و مانع از شکل‌گیری عارضه‌هایی مانند متابولیسم اکسیژن و درنتیجه ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن می شوند.

آهن:  لبو از منابع خوب آهن است. آهن از عناصر ضروری برای انتقال اکسیژن و تنظیم رشد و تمایز سلولی می باشد.  اگر به کمبود آهن مبتلا باشید، اکسیژن‌رسانی به سلول‌های بدن کاهش می یابد و به مشکلاتی مانند خستگی مفرط، عملکرد شغلی ضعیف و تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌گردد
 
www.livestrong.com
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیلبو،آنتی اکسیدان،نیترات
تاریخ ثبت1396/08/26


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir