چه بخوریم تا سکته نکنیم؟
کاهش دادن فشار خون،بهترین روش برای محافظت از بدن در مقابل سکته است. استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های زیر در رژیم غذایی می‌تواند خطر سکته  را تا ۲۷ درصد کاهش دهد.

 ماهی سالمون : محققان دانشگاه پزشکی هاروارد  در یک مطالعه 12 ساله بر روی  5000 بزرگسال با سن بالای 65 سال به این نتیجه رسیدند که مصرف ماهی سالمون به اندازه 1 تا 4 بار در هر هفته می‌تواند خطر مواجهه با سکته مغزی را ۲۷ درصد کمتر کند. به‌گفته آنان،اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی‌هایی مانند سالمون، تُن و خال‌مخالی، التهاب در شریان‌ها را کاهش می‌دهد، به بهبود جریان خون کمک می‌کند و شانس لخته شدن خون را هم پایین می‌آورد. همچنین، افزایش میزان مصرف ماهی‌ در رژیم غذایی، باعث میشود که میزان مصرف گوشت‌های قرمز و فرآورده‌های گوشتی  که سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند کاهش یابد. میزان ماهی مصرفی شما حداقل باید حدود 240 تا 360 گرم در هر هفته باشد.

جو دو سر : یک کاسه جو دو سر میتواند میزان کلسترول بد خون یا LDL را کاهش ‌دهد. بالا بودن کلسترول خون باعث تجمع پلاک‌های مخرب در عروق خونی اطراف مغز می‌شود و خظر سکته مغزی ایسکمیک را که شایع ترین نوع سکته مغزی می باشد، بالا می‌برد. اگر دارای چندین فاکتور خطر بیماری های قلبی می باشید، کلسترول بد خون را باید به کمتر از 100 میلیگرم در دسی لیتر برسانید. همچنین برای کنترل کلسترول خون‌ باید روزانه ۲۰ گرم فیبر محلول دریافت کنید. سه‌چهارم فنجان از غلات صبحانه حاوی جو دوسر، حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر محلول را تامین می‌کند.

لوبیا سیاه : اضافه کردن لوبیا سیاه به رژیم غذایی و استفاده از آن در وعده ناهار، میزان فیبر دریافتی روزانه را افزایش می‌دهد. هر سه‌چهارم فنجان از لوبیای سیاه، ۲۷ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می‌سازد.

 سیب‌زمینی شیرین: سیب‌زمینی شیرین، یکی از بهترین سبزی‌های سرشار از فیبر برای وعده ی شام است. هر نصف فنجان از سیب‌زمینی شیرین بدون پوست، حدود ۱.۸ گرم فیبر محلول به بدن می‌رساند. علاوه بر این، سیب‌زمینی شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که از تجمع پلاک‌های مخرب جلوگیری می‌کند.

شیر کم‌چرب : تعدادی از مطالعات  نشان داده‌اند که پر فشاری خون در افرادی که از شیر استفاده نمی‌کنند، ۲ برابر بیشتر از مصرف‌کنندگان شیر است. در مطالعه ی دیگری 3000 مرد ژاپنی به مدت 22 سال تحت بررسی قرار گرفتند و دریافتند در افرادی که حداقل 2 لیوان شیر در روز مصرف کرده بودند، خطر سکته تا ۵۰ درصد کاهش یافت. محصولات لبنی، سرشار از  کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که همگی می‌توانند فشار خون را کاهش بدهند. بنابراین، میزان استفاده از محصولات  لبنی کم چرب یا فاقد چربی را به ۲ تا ۳ واحد در طول روز برسانید.

موز : مطالعات نشان داده‌اند که دریافت کمتر از ۱.۵ گرم پتاسیم در  روز می‌تواند خطر سکته  را  تا ۲۸ درصد بالا برد. مطالعه دیگری نیز نشان داد در افرادی که از غذاهای غنی از پتاسیم به میزان 9 واحد در روز استفاده میکردند، خطر سکته  ۳۸ درصد کمتر از افرادی بود که تنها 4 واحد در روز از این مواد غذایی استفاده کرده بودند. هر عدد موز تقریبا ۴۲۲ میلی‌گرم پتاسیم دارد و می‌تواند بخشی از نیاز بدن به پتاسیم را برطرف کند. نیاز روزانه بدن به پتاسیم حدود 4700 میلیگرم است.

 اسفناج : اسفناج نه‌تنها حاوی منیزیم است، بلکه مقدار زیادی هم فولات دارد. براساس یک مطالعه 20ساله بر روی تقریبا ده هزار بزرگسال، مشخص شد که رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک می‌تواند خطر سکته را تا 20 درصد کاهش بدهد. البته برای برخورداری از این مزیت باید روزانه ۲۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنید. اضافه کردن نصف فنجان اسفناج پخته شده به املت صبح می تواند ¼ نیاز شما را به فولات تامین کند.

بادام : خوردن روزانه یک مشت بادام میتواند به کاهش کلسترول کمک کند. همچنین بادام ها منبع غنی از ویتامین E هستند که میتوانند از تشکیل پلاک در رگ های خونی جلوگیری کنند.

دانه کدو تنبل: در یک مطالعه محققان دریافتند که مصرف غذاهای غنی از منیزیم حتی در میان افرادی که مبتلا به پرفشاری خون نبوده اند، میتواند خطر سکته را تا 30 درصد کاهش دهد. لازم به ذکر است که مصرف 2 قاشق غذاخوری از این دانه میتواند 18 درصد از نیاز شما را به منیزیم تامین کند. نیاز روزانه به منیزیم چیزی در حدود 500 میلیگرم می باشد.

نام نویسندهزهرا غلامپور(کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیسکته،فشار خون،ماهی،کلسترول
تاریخ ثبت1396/08/14


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir