فواید زیاد بادمجان
بادمجان، یکی از سبزیجات کم‌کالری است که هر فنجان از آن فقط  ۲۰ کالری دارد و بخش اصلی آن را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند که منبع مهمی برای تولید انرژی در بدن هستند. بادمجان سرشار از ویتامین‌ها و املاح می باشد اما فواید آن فقط به اضافه کردن مواد مغذی حیاتی به رژیم غذایی محدود نمی‌شود.  بادمجان حاوی ترکیبات مهم دیگری نیز می باشد  که  به ارتقای سلامتی ، پیشگیری از ابتلا به سرطان و پایین آوردن کلسترول خون  کمک میکنند. در ادامه، وقتی که اطلاعات بیشتری درباره فواید بادمجان در اختیار شما بگذاریم، احتمالا استفاده از این سبزی را به یکی از بخش‌های اصلی رژیم غذایی خودتان تبدیل می‌کنید.

اسید کلروژنیک : اسید کلروژنیک، نوعی ترکیب گیاهی است که بیش از هر چیزی به‌خاطر عملکرد آنتی‌اکسیدانی قدرتمندش شناخته می‌شود.آنتی اکسیدان ها از سلول‌های بدن در مقابل اکسیداسیون محافظت می‌کنند. اکسیداسیون، فرآیند شیمیایی مخربی است که منجر به آسیب سلولی و در نهایت ابتلا به بیماری ها میشود. محققان دریافته اند که اسید کلروژنیک، ترکیب آنتی‌اکسیدانی اصلی و غالب در بادمجان است. به‌گفته آنان، این ویژگی مهم  بادمجان است زیرا  اسید کلروژنیک ظرفیت بالایی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد که مسئول ایجاد اکسیداسیون هستند دارد و این توانایی را هم دارد که کلسترول بد خون یا LDL را کاهش دهد. اسید کلروژنیک، نوعی ترکیب آنتی‌موتاژنیک هم هست و به همین دلیل می‌تواند از سلول‌ها در مقابل جهش‌های سلولی خاصی که منجر به سرطان می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین این ترکیب خاصیت ضدویروسی نیز دارد.

 ناسونین : ناسونین، ترکیب آنتی‌اکسیدانی دیگری است که در پوست بادمجان یافت می‌شود. در گزارشی که در سال 2005 درJournal of Agricultural and Food Chemistry به چاپ رسید دانشمندان گزارش دادند که ناسونین موجود در بادمجان توانایی ضد-رگ‌سازی یا آنتی‌آنژیوژنیک دارد. طبق راهنمای مرکز سرطان در Angiogenesis Foundation، وجود عناصر آنژیوژنیک در بدن، رشد و شکل‌گیری رگ‌های جدید را تحریک می‌کند. با این‌که شاید چنین اتفاقی در ابتدا مثبت به نظر برسد،  اما در مورد سلول‌های سرطانی اصلا نتیجه مثبتی ندارد. درواقع، سلول‌های سرطانی می‌توانند از قابلیت رگ‌سازی یا آنژیوژنز سوء استفاده کنند و درنتیجه رشد توده‌های سرطانی را بیشتر کنند یا سرعت پیش‌روی آن‌ها را افزایش بدهند. خوش‌بختانه، ناسونین موجود در بادمجان این توانایی را دارد که از وقوع روند آنژیوژنز در بدن جلوگیری کند.

فیبر، ویتامین‌ها و املاح : بادمجان، یک منبع عالی‌ برای دریافت فیبر غذایی است که می‌تواند به محافظت از بدن در مقابل ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ کمک کند. به‌علاوه، عملکرد دستگاه گوارش را منظم و مطلوب نگه می‌دارد. ویتامین‌های موجود در بادمجان راعمدتا  ویتامین A(به شکل بتاکاروتن)، ویتامین‌های B، فولات و ویتامین C تشکیل می دهند. بادمجان از نظر وجود املاح نیز غنی محسوب می‌شود و مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر به بدن می‌رساند. هر فنجان از بادمجان حدود ۲7 کالری و ۶ گرم کربوهیدرات دارد و هیچ نوع چربی‌ ندارد. به همین دلیل است که بادمجان را می‌توان به تمامی رژیم‌های غذایی اضافه کرد


www.livestong.com    
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیبادمجان،سبزیجات،دیابت،آنتی اکسیدان
تاریخ ثبت1396/08/13


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir