بهترین و بدترین غذاها برای کبد کدامند؟

جو دو سر: غذاهایی که حاوی فیبر زیادی هستند، می‌توانند به بترین عملکرد کبد کمک کنند. پس سعی کنید روز خود را با جو دوسر آغاز کنید. مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایی  می‌تواند به کاهش وزن و  کاهش چربی‌های شکمی کمک کند که یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است.

پرهیز از غذاهای چرب: سیب‌زمینی سرخ‌کرده و انواع برگرها، انتخاب‌های ناسالمی برای حفظ سلامت کبد هستند. زیاده‌روی در مصرف غذاهایی که مقدار زیادی چربی اشباع دارند، عملکرد کبد را مختل می‌کند و در درازمدت می‌تواند به التهاب منجر شود و مشکلاتی مانند سیروز کبدی را به‌وجود بیاورد.

کلم بروکلی: اگر می‌خواهید که سلامت کبد را تامین کنید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. کلم بروکلی می تواند یکی از این سبزیجات مفید برای کبد باشد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که کلم بروکلی می‌تواند از بدن در مقابل ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی  محافظت کند. اگر قادر به خوردن کلم بروکلی بخارپز نیستید،  با اضافه کردن مقداری سیر و سرکه بالزامیک میتوانید طعم کلم بروکلی را برای خوردن بهتر کنید.

قهوه : اگر روزتان را بدون نوشیدن قهوه نمی‌گذرانید، خوشحال خواهید شد اگر بشنوید که قهوه می‌تواند فواید مثبتی برای کبد داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در طول روز می‌تواند از کبد در مقابل آسیب‌های ناشی از رژیم غذایی ناسالم و الکل محافظت کند. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش بدهد.

کاهش مصرف قند و شکر : مصرف زیاد خوراکی‌های شیرین می‌تواند اثرات مخربی برای کبد داشته باشد، چون بخشی از وظیفه کبد این است که قند را به چربی تبدیل کند. پس زیاده‌روی در مصرف این خوراکی‌ها، منجر به تولید زیاد چربی در کبد میشود  و درنهایت شما را با مشکلاتی مانند بیماری کبد چرب مواجه می‌کند.

چای سبز : حاوی مقدار زیادی از یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام کاتچین است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کاتچین می‌تواند از بدن در مقابل بعضی از سرطان‌ها، ازجمله سرطان کبد، محافظت کند. اگر چای سبز را به‌درستی دم کنید و آن را زودتر بنوشید، بیشتر از فواید کاتچین بهره‌مند می‌شوید. میزان کاتچین در آیس‌تی و چای سبز کیسه‌ای به مراتب کمتر است.

آب : یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای حفظ سلامت کبد است. پس به‌جای استفاده از انواع نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی های ورزشی همواره از آب ساده استفاده کنید. شاید خودتان متوجه نشوید، ولی همین تغییر مستقیما مقدار زیادی از کالری‌های دریافتی در طول روز را کاهش می‌دهد.

اسفناج : سبزیجات برگدار تیره حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند به نام گلوتاتیون هستند که می‌تواند عملکرد کبد را تقویت کند. شما می‌توانید از اسفناج برای تهیه انواع سالادها همراه با روغن زیتون و سیر استفاده کنید.

بادام: انواع آجیل بخصوص بادام ها منبع خوبی از ویتامین E هستند که مطالعات نشان داده اند این ویتامین می تواند از بدن در برابر ابتلا به کبد چرب محافظت کند. همچنین بادام ها برای قلب شما نیز مفید هستند. پس سعی کنید در میان وعده های خود از انها استفاده کنید.

کاهش مصرف نمک : بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد اما نه به اندازه ای که مصرف میکنید. مطالعات نشان داده اند که رژیم غنی از سدیم میتواند منجر به فیبروز شود که مرحله اولیه آسیب کبدی است. سعی کنید مصرف مواد غذایی فراوری شده را به حداقل برسانید.

ادویه جات و گیاهان : اگر میخواهید همزمان از قلب و کبدتان محافظت کنید از رزماری، پونه کوهی ، مریم گلی،دارچین، پودر کاری و زیره استفاده کنید.این ترکیبات منبع خوبی از پلی فنول ها هستند.

www.webmd.com
 
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیکبد،آب،سبزیجات
تاریخ ثبت1396/07/28


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir