کمک به بهبود افسردگی با مکمل منیزیم
یکی از جدیدترین مطالعات در سال ۲۰۱۷ بر روی افراد مبتلا به افسردگی خفیف نشان می‌دهد که یکی از مکمل‌های غذایی مفید که می‌تواند تغییرات مناسبی را حتی در عرض دو هفته به‌وجود بیاورد مکمل منیزیم است. این مدت‌زمان تاثیرگذاری واقعا کوتاه محسوب می‌شود، چون داروهای رایج افسردگی قاعدتا به زمان زیادی برای تاثیرگذاری نیاز دارند و حتی گاهی اوقات تاثیری ندارند.
در این مطالعه کوچک حدود  100نفر شرکت داشتند و گزارش آن در مجله معتبر PLOS One منتشر شده است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه از افسردگی خفیف تا متوسط رنج می بردند و میانگین سنی آنها 52 سال بود و از ۲۴۸ میلی‌گرم منیزیم کلراید به‌ مدت ۶ هفته استفاده کرده‌اند . در مقابل گروه دیگر هیچ درمانی دریافت نکردند. بعد از دو هفته، بهبودی قابل توجهی از نظر علائم افسردگی و اختلال اضطرابی در وضعیت آنان مشاهده شد.همچنین در افرادی که همزمان با مکمل منیزیم داروهای ضدافسردگی نیز مصرف میکردند، اثر داروها افزایش یافت.
اگر به علائم کمبود منیزیم مبتلا هستید، بهتر است که مصرف مکمل منیزیم را جدی بگیرید، ولی قبل از هر اقدامی حتما با پزشک مشورت کنید. کمبود منیزیم در مغز ممکن است سطح سروتونین را کاهش دهد. درحالیکه ضدافسردگی ها سطح منیزیم را در مغز افزایش می دهند.
رایج‌ترین علائم کمبود منیزیم عبارتند از دردها و اسپاسم‌های عضلانی، درد عضلانی گسترده، و پریدن پلک‌ها. محققان می‌گویند که مصرف مکمل منیزیم در این مطالعه با کاهش سردردها و دردهای عضلانی نیز همراه بوده است.
توجه داشته باشید که مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون یا بیماری سلیاک، همگی می‌توانند سطح منیزیم را در بدن کاهش بدهند. بیماری دیابت، بیماری کلیوی و ویروس‌های معده نیز که می‌توانند باعث اسهال و استفراغ شوند اثر مشابهی را دارند. افزون بر این‌ها، زیاده‌ روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار و  گازدار و الکل نیز سطح منیزیم را در بدن کاهش میدهد.
 محققان معتقدند که آن دسته از افراد مبتلا به افسردگی که سطح منیزیم در خون‌شان بالاتر از میزان متوسط است، واکنش بهتری نسبت به داروهای ضدافسردگی نشان می‌دهند. البته بعضی از محققان هم می‌گویند که آزمایش خون نمی‌تواند کمبود منیزیم را به‌طور قطعی مشخص کند، چون باز هم احتمال کمبود منیزیم در سلول‌ها وجود دارد.
با مصرف سبزیجات برگ سبز تیره،مغزها،دانه ها و ماهی می توانید منیزیم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بادام و بادام هندی غنی از منیزیم هستند. لوبیای سیاه که غنی از پروتئین و فیبر می باشد در هر فنجان 60 میلی گرم منیزیم دارد. محصولات لبنی نیز غنی از منیزیم هستند و کلسیم موجود در انها به افزایش جذب منیزیم کمک میکند. اسفناج، آووکادو و شکلات تلخ که در افراد دارای سنگ های کلیوی محدود میشوند نیز غنی از منیزیم هستند.
 به‌طور کلی، منیزیم دریافتی روزانه باید کمتر از ۳۵۰ میلی‌گرم باشد. پس موقع انتخاب مکمل‌های منیزیم حتما به این موضوع توجه کنید. زیاده‌روی در دریافت منیزیم به عوارض جانبی مختلف ازجمله حالت تهوع، استفراغ و اسهال منجر می‌شود


www.psychologytoday.com
نام نویسندهزهرا غلامپور (کارشناس ارشد تغذیه)
کلمه های کلیدیمنیزیم،افسردگی،مکمل
تاریخ ثبت1396/07/19


عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن خیابان دوم شرقی پلاک ۲ طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (021)
تلفن تماس 2 : 88037834 (021)
پست الکترونیک : info@behsite.ir