رژیم غذایی سلامت آنچه باید در مورد سبزیجات خام بدانیم چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401 ساعت 23:0
"سبزیجات" جزء خوراکی‌های سالم محسوب می‌شوند که به‌دلیل ریزمغذی‌های مختلف از جمله ویتامین‌ها توصیه می شود در رژیم غذایی روزانه جای گیرد. امروزه بسیاری از افراد به رعایت رژیم‌های لاغری بر پایه سبزیجات خام توجه دارند که بهتر است چند اصل مهم در مورد مصرف این خوراکی‌ها را به‌خاطر سپرد.
ویتامین‌‌های سرشار در سبزیجات خام
خوردن سبزیجات خام به‌دلیل ریزمغذی‌های فراوان برای سلامتی مفید است. سبزیجات خام مقدار بیشتری ویتامین و املاح دارد زیرا طی روند پخت بخش قابل‌توجهی از این ترکیبات وارد آب غذا می‌شود و یا ویتامین‌هایی مانند ویتامین‌C از بین می‌روند. مقدار فراوان ویتامین‌C در سبزیجات خام به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند، انرژی را افزایش می‌دهد و در جذب کلسیم مؤثر است.
افزایش احساس سیری
یکی از مزیت‌های سبزیجات خام این است که احساس سیری را افزایش می‌دهد و تمایل به ریزه‌خوری و تنقلات بین وعده‌های غذایی را کم می‌کند. این تاثیر به‌دلیل وجود فیبر و آب فراوان است که معده را پر می‌کند و هضم آهسته‌ای دارد. همچنین به‌دلیل کالری پایین و قندهای طبیعی در سبزیجات خام می‌توان از این تاثیر طی دوران رژیم لاغری بهره برد که به تناسب اندام و تغذیه متعادل کمک می‌کند.
بهبود هضم
مصرف سبزیجات خام در ابتدای وعده غذا شیوه عالی برای بهبود هضم است. در این شرایط معده در وضعیت ایده‌آلی برای دریافت خوراکی‌های بعد قرار می‌گیرد و روند هضم پروتئین‌ها، چربی‌ها و نشاسته در معده بهبود می‌یابد. در واقع، این تاثیر به‌دلیل مخلوط‌ شدن ویتامین‌ها، املاح و آنزیم‌های مختلف سبزیجات با شیره گوارشی معده است.
چرا نباید در مصرف سبزیجات خام افراط کرد؟
با اینکه سبزیجات خام فواید بسیاری برای سلامتی دارد اما نباید در مصرف آنها افراط به‌خرج داد. یکی از دلایل مصرف متعادل از آنجاست که سبزیجات حاوی فیبرهای غذایی است که برای عملکرد مطلوب متابولیسم ضروری خواهدبود. اما فیبرها به دو گروه فیبرهای حل‌شدنی و حل‌نشدنی تقسیم می شود. فیبرهای حل‌شدنی مانند پکتین و موسیلاژ نقش محافظ نسبت به فرایند هضم دارند اما فیبرهای حل‌نشدنی مانند همی سلولوز، سلولوز و لیگنین جداره مجری گوارشی را تحریک می‌کند که پس از پخت نرم شده و هضم بهتری پیدا می‌کند.
همچنین باید سبزیجات به‌خصوص سبزیجاتی مانند هویج و ترب را پیش از مصرف پوست گرفت زیرا پوست آنها غیر‌قابل هضم است و زمینه‌ساز نفخ می‌شود. شستشوی کامل سبزیجات پیش از مصرف و ترجیح استفاده از انواع ارگانیک نیز دیگر اصل مهم است که همواره باید موردتوجه باشد.
مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع: Pharmashopi.com  تعداد بازدید : 134 نوشته شده توسط: مریم سادات کاظمی

کلمات کلیدی:  سبزیجات، ویتامین، تنقلات، فیبر
چاپ خبر
آخرین اخبار
آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مناسب است؟ پنجشنبه 29 اردیبهشت 1401 ساعت 16:46
رژیم مدیترانه در کاهش علائم افسردگی مؤثر است سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 10:36
آنچه باید در مورد سبزیجات خام بدانیم چهار شنبه 21 اردیبهشت 1401 ساعت 23:0
فلور روده‌ای بر چاقی تاثیر دارد سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 ساعت 11:25
ویتامینE پاسخ به ایمنوتراپی را بهبود می‌بخشد چهار شنبه 31 فروردین 1401 ساعت 17:46
عملکرد مغز در رابطه با چاقی مؤثر است یکشنبه 28 فروردین 1401 ساعت 18:2
پربازدید ترین ها
کرونا با غذا منتقل می شود؟ شنبه 22 آذر 1399 ساعت 0:53
رژیم لاغری دخترانه دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 13:37
سندروم پیکا چیست سه شنبه 24 دی 1398 ساعت 14:49
چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم یکشنبه 9 خرداد 1400 ساعت 15:18

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com