رژیم غذایی سلامت تناسب اندام در سالمندی دوشنبه 1 دی 1399 ساعت 3:13
رژیم غذایی سرشار از پروتئین و محدودیت مصرف کالری می تواند به تناسب اندام سالمندان کمک کند.تناسب اندام تاثیر جدی در زیبایی دارد و کاهش وزن برای حفظ سلامتی ضروری است.
گرچه معمولا این تصور وجود دارد که کاهش وزن و تناسب اندام در دوران سالمندی تقریبا غیرممکن است اما نتایج پژوهش های علمی این امکان را تایید می کند. براین اساس رژیم غذایی با مقدار سرشار پروتئین و محدودیت مصرف کالری می تواند به تناسب اندام سالمندان کمک کند. این در حالی است که حدود 40% میانسالان 40 تا 59 سال و 37% سالمندان بالای سن 60 سال چاق هستند برخلاف اینکه این آمار در افراد 20 تا 39 سال حدود 32% است.
 
علاوه بر اینکه تناسب اندام تاثیر جدی در زیبایی دارد، غالبا کاهش وزن برای حفظ سلامتی نیز ضروری است. در واقع، اضافه وزن ( نمایه توده بدنی بالاتر از 25) و چاقی ( نمایه توده بدنی بالاتر از 30) عوامل خطر جدی بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت نوع 2، ناراحتی های قلبی عروقی، سرطان پانکراس و... است.
البته باید دقت داشت که روند کاهش وزن در سنین مختلف، یکسان نخواهد بود. پژوهشگران دانشگاه ویک فارست آمریکا به تازگی دریافتند که رژیم غذایی کاهش وزن پس از سنین 65 سال چگونه باید باشد.
نتایج مطالعات که در نشریه American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید، با بررسی وضعیت دو گروه از سالمندان بالای سن 65 سال طی مدت شش ماه به دست آمد. برای کاهش وزن، گروه اول تحت رژیم با محدودیت کالری اما سرشار از پروتئین قرار گرفتند و گروه دوم نیز در کنار رژیم متعادل غذایی مقدار پروتئین افزایش یافت.

پروتئین های کم چربی؛ دو وعده در روز

پس از مدت بررسی، کاهش وزن در سالمندان گروه اول به خصوص
 در قسمت های ران و باسن چشمگیرتر بود و از طرفی توده عضلانی و تراکم استخوانی نیز در وضعیت خوبی حفظ شد.
این افراد به طور مشخص روزانه دو وعده غذایی شامل سبزیجات و پروتئین های کم چربی ( مرغ، بوقلمون، لبنیات، ماهی های سفید و... ) همچنین چهار جایگزین وعده های غذایی و یک میان وعده سالم مانند چند عدد بادام، تکه ای شکلات تیره، یک میوه تازه یا لیوان شیر داشتن د.
نتایج حاکی از آن است که پس از سنی مشخص، رژیم غذایی کم کالری اما سرشار از پروتئین های کم چربی برای سلامتی و در عین حال تناسب اندام مفید خواهد بود.

محدودیت های غذایی؛ هرگز!

رژیم غذایی متعادل و سالم علاوه بر اینکه اصل مهمی در پیشگیری از اضافه وزن است، در تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت استخوان ها و کاهش زمینه خطر ابتلا به بیماری ها نیز نقش دارد و انرژی لازم برای عملکردهای حیاتی و فعالیت های روزانه تامین می شود.
اجتناب از رعایت رژیم های غذایی محدودکننده و خودسرانه گرچه برای همه افراد مشکل آفرین است، در دوران سالمندی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع در این سنین متابولیسم و عملکردهای حیاتی بدن تغییر جدی پیدا می کند و این نوع محرومیت های غذایی می تواند عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی فرد گذاشته و حتی زندگی او را تهدید کند.

پیاده روی؛ اصل سلامتی و تناسب اندام

پیاده روی یکی از بهترین روش های حفظ سلامتی و کاهش وزن در دوران سالمندی است. این فعالیت جسمانی تاثیر خوبی بر سیستم قلبی عروقی دارد، باعث تقویت قوای بدن می شود و وضعیت روحی و سلامت عمومی را بهبود می بخشد. همچنین قدم زدن در هوای باز به دریافت ویتامین D مورد نیاز بدن کمک می کند. ابتدا با 5 دقیقه پیاده روی در روز این فعالیت را آغاز کنید و سپس به تدریج مدت زمان آن را افزایش دهید.
 
 

توجه به نوشیدن بیشتر آب

با افزایش سن، احساس تشنگی کاهش می یابد و افراد تمایل چندانی به نوشیدن آب ندارند. اما برای جلوگیری از کم آبی بدن، باید خوراکی های سرشار از آب مانند میوه ها و سبزیجات همچنین سوپ و دمنوش های گیاهی در برنامه غذایی گنجانده شود. این راهکار علاوه بر اینکه نیاز بدن به آب را تامین می کند در کاهش وزن نیز تاثیر دارد زیرا تمایل به غذاخوردن به دلیل پر شدن معده کاهش می یابد.

نمک و شکر را کنار بگذارید.

نمک باعث احتباس آب در بدن و در نتیجه تورم بافت ها می شود. یکی از بهترین توصیه ها برای حفظ اندام متعادل کاهش مصرف نمک است که می توان برای طعم بهتر غذاها از انواع ادویه ها و سبزیجات معطر استفاده نمود. علاوه بر این، نمک مهم ترین عامل پرفشاری خون و بروز سکته های مغزی و قلبی است که از این نظر نیز به حفظ سلامتی کمک می شود.
همچنین شکر نیز در رژیم های لاغری یکی از مهم ترین محدودیت هاست زیرا منشا تولید چربی ها در بدن است. متاسفانه بسیاری از سالمندان به چنین نکته ای توجه ندارند و علاوه بر افزایش وزن دچار ابتلا یا تشدید دیابت نیز خواهند بود.

مترجم: مریم سادات کاظمی
 
منبع: www.Top Sante.fr  تعداد بازدید : 335 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی: 
چاپ خبر
آخرین اخبار
قهوه و سرطان پروستات جمعه 26 دی 1399 ساعت 0:22
بوتیرات، تامین سلامت از روده تا مغز پنجشنبه 25 دی 1399 ساعت 14:12
انتخاب های غذایی و سلامت ریه ها چهار شنبه 24 دی 1399 ساعت 20:43
استات، متابولیت تناسب اندام جمعه 19 دی 1399 ساعت 0:6
2021 سال جهانی سبزی ها سه شنبه 16 دی 1399 ساعت 20:6
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com