رژیم غذایی سلامت همه چیز در باره رژیم کتوژنیک سه شنبه 15 مهر 1399 ساعت 17:7
اگر چه رژیم کتوژنیک به عنوان یک روش معجزه آسا برای لاغری و از دست دادن وزن تبلیغ می شود، اما این برنامه غذایی در واقع یک رژیم غذایی درمانی است که خطرات جدی به همراه دارد.
در دنیای رژیم های لاغری ، برنامه های غذایی کم کربوهیدرات و با پروتئین بالا اغلب مورد توجه هستند. رژیم های غذایی  پالئو ، ساوت بیچ و اتکینز همگی در این گروه قرار می گیرند. گاهی اوقات از آنها به عنوان رژیم های کتوژنیک یا  "کتو" یاد می شود.
اما یک رژیم کتوژنیک واقعی متفاوت است. بر خلاف سایر رژیم های کم کربوهیدرات ، که برمصرف پروتئین تمرکز دارند ، یک برنامه کتو بر روی مصرف چربی متمرکز است . در این رژیم، چربی تقریباً 90٪ کالری روزانه را تأمین می کند.
رژیم کتو در کودکان مبتلا به صرع ، به منظور کاهش  حملات صرع استفاده می شود. این رژیم برای کاهش وزن نیز امتحان شده ، اما فقط نتایج کوتاه مدت مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج متفاوت بوده است. بنابر این ما نمی دانیم که آیا این رژیم  در دراز مدت با بدن چه می کند ؟

مکانیسم اثر رژیم کتو چگونه است؟

رژیم کتو قصد دارد بدن شما را مجبور به استفاده از نوع متفاوتی از سوخت کند. رژیم کتو به جای تکیه بر قند (گلوکز) که از کربوهیدرات ها تأمین می شود (مانند غلات ، حبوبات ، سبزیجات و میوه ها) بر استفاده از کتون تکیه می کند. نوعی سوخت که کبد از چربی ذخیره شده در بدن تولید می کند ،
سوزاندن چربی راهی ایده آل برای از دست دادن وزن به نظر می رسد. اما کار کبد برای ساختن اجسام کتونی، کاری سخت است:
در این رژیم ، شما می بایست مصرف کربوئیدرات خود را به کمتر از 20 تا 50 گرم در روز کاهش دهید.به خاطر داشته باشید که یک موز با اندازه متوسط ​​حدود 27 گرم کربوهیدرات دارد.
رسیدن به حالت کتوز یعنی جایگزین شدن سوخت کتونی به جای گلوکز معمولاً چند روز طول می کشد. خوردن بیش از حد پروتئین  در این میان می تواند در ایجاد کتوز تداخل ایجاد کند.

چی میخوری

از آنجا که رژیم کتو به چربی زیادی نیاز دارد ، دنبال کنندگان این رژیم  باید در هر وعده غذایی چربی بخورند. در رژیم روزانه 2000 کالری انرژی روزانه  ، مقدار 165 گرم چربی ، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتئین این میزان انرزی را تامین می کنند. با این حال ، نسبت دقیق این مواد مغذی ، به نیازهای خاص شما بستگی دارد.
برخی از چربی های اشباع نشده سالم در رژیم کتو مجاز هستند - مانند آجیل (بادام ، گردو) ، دانه ها ، آووکادو ، توفو و روغن زیتون. اما دریافت چربی های اشباع شده از منابع روغنی (نخل ، نارگیل) ، گوشتهای چرب ، کره و کره کاکائو به مقدار زیاد تشویق می شوند.
پروتئین بخشی از رژیم کتو است ، اما به طور معمول بین غذاهای پروتئینی بدون چربی و منابع پروتئینی سرشار از چربی اشباع شده مانند گوشت گاو ، گوشت گوسفند و بیکن فرقی نمی گذارد.



 

میوه و سبزیجات چطور؟

همه میوه ها سرشار از کربوهیدرات هستند ، اما شما می توانید میوه های خاصی (معمولاً انواع توت ها) را در مقدارهای کم  داشته باشید. سبزیجات سرشار از کربوهیدرات محدود می شوند و به سبزیجات برگ دار (مانند کلم پیچ ،اسفناج) ، گل کلم ، کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، مارچوبه ، فلفل دلمه ای ، پیاز ، سیر ، قارچ ، خیار ، کرفس و کدو سبز ارجحیت داده می شود.یک فنجان کلم بروکلی خرد شده حدود شش گرم کربوهیدرات دارد.

خطرات رژیم کتو

رژیم کتوژنیک خطرات بی شماری دارد. مهمترین خطر این است که این رژیم  سرشار از چربی اشباع است. توصیه متخصصین تغذیه این است که  به دلیل ارتباط چربی های اشباع شده با بیماری های قلبی ، مقدار مصرف آنها را در طول روز به  7 درصد کالری روزانه خود محدود کنید. در حقیقت ، رژیم کتو با افزایش کلسترول LDL "بد" همراه است که مقدار آن در خون با خطر بیماری قلبی ارتباط  مستقیمی دارد.
 

سایر خطرات احتمالی رژیم کتو ژنیک عبارتند از:

کمبود مواد مغذی:

اگر طیف گسترده ای از سبزیجات ، میوه ها و غلات را نخورید ، ممکن است در معرض کمبود عناصر ریز مغذی هایی مثل سلنیوم ، منیزیم ، فسفر و ویتامین های B و C باشید قرار بگیرید.

مشکلات کبدی:  

رژیم غذایی با داشتن مقدار زیادی چربی برای متابولیسم می تواند شرایط کبدی موجود را بدتر کند.

مشکلات کلیوی:

 کلیه ها به سوخت و ساز پروتئین کمک می کنند و رژیم کتو می تواند بار کاری کلیه ها را به شدت افزایش دهد. (میزان توصیه شده مصرف پروتئین برای زنان به طور متوسط ​​46 گرم و برای مردان 56 گرم در روز است.

یبوست

در  رژیم کتو غذاهای فیبری مانند غلات و حبوبات کم است. بنابر این می تواند باعث یبوست شود.

گیجی و تغییرات خلقی:

مغز برای عملکرد درست  به قند کربوهیدرات های سالم نیاز دارد. رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است باعث سردرگمی و تحریک پذیری شوند.
بنابه شرایط متفاوت افراد ، این رژیم می تواند عوارض و تبعات متفاوتی ایجاد کند که کمتر به آن توجه شده است.
 

در مورد رژیم های دیگر چطور؟

رژیم های معروف کم کربوهیدرات (مانند اتکینز یا پالئو) رژیم کتو واقعی را اصلاح می کنند. اما اگر در مصرف چربی ها و پروتئین ها زیاده روی کنید و کربوهیدرات ها را کنار بگذارید ، با همان خطرات مواجه هستید.

 پس چرا مردم این رژیم های غذایی را دنبال می کنند؟

این رژیمهای غذایی به دلیل سرعت اثر گذاری خود معمولا مورد توجه هستند. موفقیت در کوتاه مدت بدون اشاره به عوارض ایجاد شده ، کاهش اشتها به دلیل کندتر متابولیزه شدن چربی ها نسبت به کربو ئیدراتها دلایلی است که این افراد عنوان می کنند.
اما آنچه در نظر گرفته نمی شود عوارض این رژیم ها  در صورت استفاده طولانی مدت است. همچنین در صورتی که به رژیم عادی خود برگردید به احتما ل زیاد وزن از دست رفته بسرعت برمی گردد و ممکن است با عوارض ناخواسته همراه گردد.

زیبا کاوه ئی متخصص تغذیه 


 

منبع:  Harvard health  تعداد بازدید : 239 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی:  رژیم کتوژنیک,زیبا کاوه ئی
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com