رژیم غذایی سلامت رژیم پر پروتیین، آری یا نه پنجشنبه 3 مهر 1399 ساعت 13:29
دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که رژیم هایپرپروتئین می تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته باشد که ناشی از سنتز پروتئین های جدید در بدن است.
دانشمندان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که رژیم پرپروتئین می تواند تاثیرات منفی بر سلامت داشته باشد که ناشی از سنتز پروتئین های جدید در بدن است.
پژوهش های علمی بارها تاکید کرده بودند که پرخوری و به خصوص مصرف زیاد پروتئین ها می تواند کاهش عمر را در پی داشته باشد.

درشت مغذی های ضروری

پروتئین ها برای اعمال اصلی بدن ضروری هستند و در بازسازی پوست، ناخن ها و موها همچنین بافت های عضلانی، محافظت از بدن در برابر بیماری ها و کمک به رشد و... مؤثر هستند. پروتیئن های حیوانی به تنهایی می توانند بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را تامین کنند که در انواع گوشت ها، ماهی ها، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد. البته پروتئین های گیاهی موجود در حبوبات و غلات نیز برای بدن مفید هستند و به جز کینوآ و سویا، دو اسید آمینه ضروری را کمتر دارند.
گرچه مصرف انواع منابع پروتئینی به خصوص پروتئین های حیوانی برای سلامتی ضروری است اما مصرف زیاد آنها به عنوان مثال با رژیم پر پروتئین، تاثیر معکوسی بر سلامتی دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که افزایش دریافت این درشت مغذی ها روند سنتز پروتئین ها درون سلول ها را تسریع می کند.
در واقع، هرچه پروتئین ها در بدن افزایش پیدا کنند، بدن باید با شتاب بیشتری پروتئین های جدید را که تشکیل دهنده سلول ها هستند را بسازد. در نتیجه زمان برای اصلاح خطاهای سنتز وجود ندارد و پروتئین های معیوب در بدن جمع شده که زمینه ساز مشکلات سلامت و کاهش عمر خواهد بود. این وضعبت شبیه فعالیت های روزمره مانند رانندگی است که هرچه با سرعت بیشتر باشد، احتمال خطر تصادف نیز بیشتر خواهد بود.
از همین رو محققان توصیه به برنامه غذایی متعادل و سرشار از منابع گلوسیدهای مفید دارند. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و دانه های غیرفرآوری به دلیل وجود فیبرهای غذایی برای سلامتی مفید هستند. همچنین رعایت رژیم مدیترانه ای با گنجاندن مقدار فراوان میوه ها و سبزیجات همچنین منابع امگا 3 مانند ماهی تاثیرات مثبتی بر سلامتی و طول عمر خواهد داشت.

خطری مشابه سیگار به دلیل مصرف زیاد پروتئین های حیوانی

 افراد کمتر از 65 سال که مقدار زیادی گوشت، تخم مرغ و لبنیات را در برنامه غذایی دارند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان و دیابت هستند و زمینه خطر فوت به دلیل بیماری های مختلف دیگر طی دوره ای 18 ساله تا دو برابر بیشتر خواهد بود.
البته بر عکس، این نوع رژیم سرشار از پروتئین برای سالمندان مفید به نظر می رسد و خطر فوت به دلایل نامعلوم را تا 28% و فوت به دلیل سرطان را تا 60% کاهش می دهد.
در حققیت متخصصان توصیه می کنند افراد تا سن خاصی باید در مصرف پروتئین ها پرهیز کنند اما در سنین سالمندی که وزن کاهش می یابد و ضعیف می شود، مقدار دریافت پروتئین های حیوانی برای حفظ سلامت افزایش یابد.

نیاز بدن به پروتئین

بدن انسان روزانه حدود 5/2% ذخیره پروتئین ( 250 تا 300 گرم به ازای 11 کیلوگرم پروتیئن موجود در بدن یک فرد بزرگسال) نیاز دارد و برنامه غذایی باید طوری باشد که این نیاز تامین شده تا پروتئین ذخیره شده در بدن تحلیل نرود. در غیر این صورت، اندام ها و عضلات ضعیف می شوند.
در چنین شرایطی با کاهش سطح انرژی بدن، زمینه افزایش وزن تسهیل می شود. از همین رو باید نیاز روزانه تامین گردد که به عنوان مثال برای مردی با 80 کیلوگرم معادل 64 تا 80 گرم پروتئین در روز خواهد بود.
مترجم: مریم سادات کاظمی
 
منبع: منبع: www.topsante.com  تعداد بازدید : 216 نوشته شده توسط: ادمین بهسایت

کلمات کلیدی:  رژیم پر پروتیین high protein diet
چاپ خبر
آخرین اخبار
پربازدید ترین ها

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com