• چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم

    زیبا کاوه ئی

    با شیوع روز افزون اضافه وزن و چاقی که بخش مهمی از آن به چگونگی شیوه زندگی ما بستگی دارد؛ چاقی به یک پدیده آزار دهنده در بین افراد جامعه تبدیل شده است.. سوال اساسی  که در این میان ذهن بسیاری از این افراد را درگیر خود کرده است این است: " چگونه لاغر شویم؟ "
    کلیدهای اصلی کاهش وزن و تناسب اندام، سوزاندن چربی های اضافی جمع شده در اندامها  و ساختن عضلات جدید است به عنوان بافتی  که بیشترین انرژی دریافتی را در بدن می سوزاند و مانع از تبدیل آن به چربی مازاد می شود.
    طبیعی است که افزایش این تقاضا بازار بزرگی را ایجاد می کند که هر کس به فراخور اطلاعات و محصولات خود می خواهد متاع خود بفروشد و منفعت خود ببرد.روشها، محصولات، توصیه ها، و اقدامات و خدمات مختلفی که در این بازار آشفته با استفاده از تمامی رمز رازهای بازاریابی همه روزه در حال عرضه شدن هستند و شعار تمام آنها همین است. آسان لاغر شوید.  بسیاری از کسانی که قدم در این راه گذاشته اند و در لابیرنتهای تو در توی این بازار گرفتار شده اند عوارض مختلفی را تجربه کرده اند.عوارضی از ریزش مو و لرزش دست گرفته تا از دست دادن کلیه و بیماری های حاد کبدی.
     
    چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم سوالی است که ذهن عده زیادی را درگیر کرده است

    عده بیشتری نتوانسته اند به این روش ها و رژیم های لاغری وفادار بمانند و در میانه راه آنها را رها کرده اند و وزن آنها به همراه عوارض جدید دوباره به نقطه اولیه خود بازگشته است.و یا حتی با بدتر شدن وضعیت چاقتر از پیش شده اند.
    یکی از دلایل اصلی این مشکلات دست زدن به  روش ها و محصولاتی است  که بر اساس دانش و آگاهی انتخاب نشده اند.
    بگذارید به شما واقعیتی را بگویم: کم کردن وزن یکی از کارهای دشوار دنیاست  زیرا  کاهش وزن اصولی باور، استمرار و حوصله زیادی را طلب می کند. واقعیتی که هجوم رسانه ای برای فروش خدمات و محصولات رنگارنگ ، آن را بی اهمیت و کمرنگ نشان می دهد. راه های کاهش وزن به شمار افراد و شرکتهای فعال در این زمینه همه روزه عرضه می شوند اما تشخیص اینکه کدام با محک  دانش روز آزموده و انتخاب شود هنری است که درخواست کنندگان چاق یا دارای اضافه وزن باید آن را بیاموزند.
    اولین قدم  تغییر نگاه و باوری است که  این افراد نسبت به کاهش وزن  دارند. رسیدن به این نکته که " چگونه با روش های منطقی و درست و بر اساس اصول تایید شده ی علمی لاغر شویم و لاغر بمانیم " از مهمترین مسائلی است که باید به ترجیح ذهنی این افراد تبدیل گردد.
     

    درمان چاقی

    همه متخصصین تغذیه و رژیم درمانی به این نکته معترفند که درمان چاقی و اضافه وزن در کودکی یا بزرگسالی فرآیندی زمانبر و دشوار است و بهتر است از همان ابتدا و پیش از اینکه چاق شویم روش زندگی خود را متعادل و متناسب کنیم. اصل کلی پیشگیری بهتر از درمان است به خصوص در این مورد مصداق کاملی دارد. همچنین فرد مبتلا به اضافه وزن و چاقی از منظر بیماری هم  برای درمان چاقی نیاز به تجدید نظر در شیوه زندگی خود دارد.
    اضافه وزن یا چاقی  حاصل یک معادله بسیار ساده است. اگر تعادل انرژی دریافتی شما و انرژی مصرفیتان به هر دلیلی به هم بخورد یا چاق می شوید و یا لاغر. در واقع تشبیه این فرآیند به ترازو بسیار کمک کننده است .هنگامی که کفه دریافت انرژی شما سنگینتر از کفه ی مصرف انرژی باشد ، انرژی اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می شود.برای متوازن کردن این دو کفه ناچارید که یا انرژی دریافتی را کاهش داده  و یا انرژی مصرفی را افزایش دهید .
     
    کالری مورد نیاز بدن در شبانه روز  به راحتی قابل محاسبه است و مدیریت رژیم غذایی انرژی دریافتی شما را متعادل می کند.
    زمانی که فعالیت بدنی شما بیشتر از غذایی باشد که می خورید وزن شما کاهش می یابد.

    برای کاهش انرژی دریافتی شما هیچ چاره ای ندارید مگر اینکه منابع تامین انرژی را مدیریت کنید . این منابع  برای بدن ما غذاها یی هستند که در طول روز می خوریم  و به همین دلیل برای مدیریت دریافت انرژی ناچارید میزان و نحوه خوردن غذا را مدیریت کنید آنچه که ما به نام رژیم غذایی می شناسیم.
    سالمترین و مطمئن ترین راه لاغر شدن تکیه بر اصولی است که بر مبنای دانش روز این برنامه را در اختیار ما می گذارند.
    چنانچه به یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه کرده باشید دریافته اید که  تغذیه مناسب و رژیم غذایی متناسب با توجه به شرایط ویژه هر فرد تعیین و ارائه می گردد. به عنوان مثال تغذیه سالم برای بدن یک خانم میانسال مبتلا به دیابت با تغذیه سالم برای لاغری یک دانش آموز متفاوت است. به عبارت دیگررژیم غذایی بر خلاف آنچه در ذهن افراد شکل گرفته است تنها محدود کردن مصرف مواد غذایی نیست.در بسیاری از موارد  اصلاح شیوه تغذیه فرد می تواند به طور موثری به عنوان رژیم کاهش وزن او عمل کند.
     

    فعالیت بدنی در کفه دیگر ترازوی مدیریت وزن

    اگر مثال ترازو را به خاطر سپرده باشید؛ راه حل دوم برای کاهش وزن افزایش مصرف انرژی در بدن است. به عبارتی سوختن انرژی باید در بدن افزایش یابد. برای بالا بردن مصرف سوخت در بدن هیچ راه حلی نیست به غیر از اینکه میزان فعالیت بدنی فرد افزایش یابد. این کار زمانی موثر است که ما بتوانیم میزان فعالیت خود را به حدی برسانیم که بدن منبع دیگری به غیر چربی برای سوزاندن در اختیار نداشته باشد و ناچار به سوزاندن چربی برای تامین انرژی مصرفی دست بزند.
    برای مثال در یک پیاده روی تند بعد از گذشت 3 ربع ساعت یا 45 دقیقه سایر منابع ذخیره انرژی مثل گلیکوژن کبد تمام شده و بدن ناچار است از منابع چربی ذخیره شده استفاده کند.
    البته همیشه کار به همین سادگی نیست به این ارقام توجه کنید:
    • پیاده‌روی آهسته  204 تا 255 کالری بر ساعت
    • دوچرخه ‌سواری آرام  292 تا 364 کالری بر ساعت
    • یوگا قدرتی: 292 تا 364 کالری بر ساعت
    • ورزش‌های هوازی سنگین مثلا بدنسازی های حرفه ای : 533 تا 664 کالری بر ساعت
    یک نکته کلیدی اینکه برای سوزاندن  از بین بردن یک کیلو چربی اضافی در بدن شما باید 9000 کالری در بدن انرژی بسوزانید.  
     
    علت چاقی بدون پرخوری یا علت چاقی بعد از ازدواج کم شدن میزان فعالیت بدنی افراد است
    زمانی که فعالیت بدنی شما کمتر از انرژی غذایی است که مصرف می کنید وزن شما اضافه می شود.

    رژیم لاغری سریع

    دوست ندارم شما را نا امید کنم اما دومین واقعیتی که در کاهش وزن باید در نظر گرفته شود این است که عبارت رژیم لاغری سریع تبلیغ فریبنده ای است که هیچگاه به حقیقت نمی پیوندد و  پرسش "چگونه به سادگی لاغر شویم ؟ " به پاسخی نمی رسد مگر با ایجاد عوارض و مشکلات غیر قابل جبران.
     متخصصین تغذیه برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن در محدوده ای که سلامت شما را به خطر نیاندازد؛  برنامه ای برای شما تنظیم می کنند که هر دو کلید در آن به کار رفته اند . یعنی علاوه بر تنظیم برنامه غذایی برای  کاهش انرژی دریافتی ، برنامه ای برای بالا بردن فعالیت بدنی  به منظور افزایش مصرف و سوزاندن انرژی در اختیار شما می گذارند که توسط متخصصین علم تمرین طراحی می گردد.
     

    کاهش وزن سالم یعنی چه؟

    اگر برای کاهش وزن از یک برنامه منطقی تدوین شده توسط یک متخصص تغذیه و رزیم درمانی استفاده می کنید درهفته های اول  با از دست دادن آب و املاح حبس شده در بدن مقدار قابل ملاحظه ای از وزنتان کم می شود. این فرآیند مشابه کاری است که داروهای ادرارآور انجام می دهند یعنی دفع آب اضافی و املاح از بدن
     بسیاری از داروهای تبلیغ شده برای لاغری سریع همین کار را انجام می دهند.
    بعد از گذشت 2 یا 3 هفته و پس از از دست دادن آب اضافی روند کاهش وزن کند می شود. زیرا به بخشی از فرآیند کاهش وزن رسیده اید که می بایست در طی آن چربی های اضافی سوزانده شود.
     
    برنامه رژیم لاغری همراه با ورزش یک رژیم لاغری اصولی محسوب می شود
     
    بسیاری از داروهایی که با اصطلاح چربی سوز در بازار وجود دارند مانع از هضم و جذب چربی موجود در غذا می شوند. برخی از آنها از تبدیل قند به چربی جلوگیری می کنند . مانند تمام داروهای دیگر این داروها عوارض جانبی ناخواسته ای دارند که نمی توان از بروز آنها پیشگیری کرد. برای مثال وقتی مانع هضم و جذب چربی می شویم ویتامنهای محلول در چربی مثل ویتامین A و Dو E که مورد نیاز بدن هستند هم از بدن دفع می شوند و کمبود این ویتامینها عوارض جبران ناپذیری برای سلامت شما دارند. همچنین بدن از دریافت اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 محروم می شود. پس تنها با تجویز پزشک از این داروها استفاده کنید.
    توصیه ما این است که فریب تبلیغات گسترده ی رسانه ها را نخورید . به سلامت خود اهمیت بدهید.اگر قصدتان کاهش وزن برای حفظ سلامت است روش ها و خدماتی را به این منظور استفاده کنید که در طی فرآیند کاهش وزن سلامت شما را به مخاطره نیاندازد.
    با انتخاب نا آگاهانه و غیر اصولی، خود را دچار عوارض کاهش وزنهای غیر علمی نکنید.سلامت نعمتی است که به سادگی و با یک غفلت از دست می رود و تاسف خوردن برای آنچه از دست رفته است مشکلی را حل نمی کند.

    اینفوگراف چگونه لاغر شویم و لاغر بمانیم به این نکته اشاره داردکه چگونه سریع لاغر شویم سوالی اشتباه است

عضویت در خبرنامه

جهت عضویت در خبر نامه ایمیل خود را در قسمت روبرو وارد کنید
شما بعد از عضویت در خبرنامه در هر زمان می توانید با وارد کردن ایمیل خود عضویتتان را لغو کنید
لینک های مفید خدمات الکترونیکی شبکه های اجتماعی تماس با ما
تهران خیابان سئول شمالی شهرک سئول خیابان نسترن کوچه دوم شرقی پلاک 2 طبقه اول
تلفن تماس 1 : 88037734 (+9821)
تلفن تماس 2 : 88037834 (+9821)
پست الکترونیک : behsite@gmail.com